Opinió

El poder connector d’un propòsit sòlid

Si no hi ha una idea ben falcada és difícil prioritzar el que és important

Un dels aspectes clau per entrenar equips és la comunicació. Tant li fa que s’estigui al capdavant de grups professionals, amateurs o en etapa formativa. Un entrenador és bàsicament el que comunica, tant verbalment i gestualment com cognitivament: és, doncs, en essència, missatge i contingut. Així, seguint la teoria del “cercle daurat” de l’escriptor i motivador anglès Simon Sinek, la pregunta que es planteja és què prioritzem a l’hora de comunicar: començarem pel què farem, seguit del com ho farem i deixarem el perquè en últim lloc; o bé el procés serà a l’nrevés, de dintre cap a fora, posant tot l’èmfasi en el perquè i que d’aquí en derivarà la materialització del procés per aconseguir l’objectiu? Sinek argumenta que si vols liderar amb èxit qualsevol tipus de projecte s’ha de fer de la segona manera: tenir un propòsit, una motivació forta, consolidada, i fixar-la com a ítem principal en el missatge, ja que deixa empremta en la part del cervell que gestiona les emocions i els comportaments. “La gent compra el perquè ho fas”, afirma.

L’entrenador del Manchester United, José Mourinho, sosté també, des d’una perspectiva més pragmàtica i lligada a la figura del tècnic, la necessitat de tenir clar el perquè i el perill de dispersió i inconsistència que suposa pensar primer en el què i no en la idea. “Avui dia hi ha entrenadors que diuen: vull fer un entrenament com Mourinho, com Guardiola, com Simeone. Van al Youtube i aconsegueixen trobar alguna cosa. Fan clic aquí, clic allà i la informació apareix. Una altra cosa és si ets capaç de produir el teu propi coneixement. I ningú millor que cadascú ha de ser capaç de tenir una determinada idea, ja sigui per a un període de temps determinat o per a un entrenament específic i ser capaç d’operacionalitzar-la.” El tècnic conclou: “La capacitat d’operacionalització d’una idea és el que dona riquesa a l’entrenament, la que et fa escollir els exercicis adaptats a les teves idees i al que vols transmetre. Aquest és un aspecte fonamental.” El que fa Mourinho és corroborar el que teoritza Sinek: el nucli de qualsevol projecte, el cor, és la idea, el perquè, la creació de coneixement. Per això, com diu Sinek, els qui solidifiquen els seus projecte des del nucli cap a la superfície són els que inspiren els altres, els líders en els seus respectius àmbits. “Ara hi ha moltes eines a la nostra disposició, i totes són benvingudes, però el fet de tenir tant coneixement fa que hi hagi la tendència a no filtrar i no prioritzar el que realment és el més important i fonamental”, diu Mourinho. I és que, si no saps quin és el teu propòsit, no pots ni filtrar ni prioritzar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)