El poder connector d’un propòsit sòlid
Un dels aspectes clau per entrenar equips és la comunicació. Tant li fa que s’estigui al capdavant de grups professionals, amateurs o en etapa formativa. Un entrenador és bàsicament el que comunica, tant verbalment i gestualment com cognitivament: és, doncs, en essència, missatge i contingut. Així, seguint la teoria del “cercle daurat” de l’escriptor i motivador anglès Simon Sinek, la pregunta que es planteja és què prioritzem a l’hora de comunicar: començarem pel què farem, seguit del com ho farem i deixarem el perquè en últim lloc; o bé el procés serà a l’nrevés, de dintre cap a fora, posant tot l’èmfasi en el perquè i que d’aquí en derivarà la materialització del procés per aconseguir l’objectiu? Sinek argumenta que si vols liderar amb èxit qualsevol tipus de projecte s’ha de fer de la segona manera: tenir un propòsit, una motivació forta, consolidada, i fixar-la com a ítem principal en el missatge, ja que deixa empremta en la part del cervell que gestiona les emocions i els comportaments. “La gent compra el perquè ho fas”, afirma.
L’entrenador del Manchester United, José Mourinho, sosté també, des d’una perspectiva més pragmàtica i lligada a la figura del tècnic, la necessitat de tenir clar el perquè i el perill de dispersió i inconsistència que suposa pensar primer en el què i no en la idea. “Avui dia hi ha entrenadors que diuen: vull fer un entrenament com Mourinho, com Guardiola, com Simeone. Van al Youtube i aconsegueixen trobar alguna cosa. Fan clic aquí, clic allà i la informació apareix. Una altra cosa és si ets capaç de produir el teu propi coneixement. I ningú millor que cadascú ha de ser capaç de tenir una determinada idea, ja sigui per a un període de temps determinat o per a un entrenament específic i ser capaç d’operacionalitzar-la.” El tècnic conclou: “La capacitat d’operacionalització d’una idea és el que dona riquesa a l’entrenament, la que et fa escollir els exercicis adaptats a les teves idees i al que vols transmetre. Aquest és un aspecte fonamental.” El que fa Mourinho és corroborar el que teoritza Sinek: el nucli de qualsevol projecte, el cor, és la idea, el perquè, la creació de coneixement. Per això, com diu Sinek, els qui solidifiquen els seus projecte des del nucli cap a la superfície són els que inspiren els altres, els líders en els seus respectius àmbits. “Ara hi ha moltes eines a la nostra disposició, i totes són benvingudes, però el fet de tenir tant coneixement fa que hi hagi la tendència a no filtrar i no prioritzar el que realment és el més important i fonamental”, diu Mourinho. I és que, si no saps quin és el teu propòsit, no pots ni filtrar ni prioritzar.