opinió
L’halo com a metàfora d’una nova manera de fer
L’halo ha estat un dels temes del dia al Circuit de Barcelona-Catalunya durant el cap de setmana, però ara no pas per la seva discutible estètica sinó per l’afegitó d’uns apèndixs aerodinàmics en l’estructura del Ferrari, que la FIA ja ha prohibit a partir de la pròxima cursa, a Mònaco. La situació demostra que la F-1 en conjunt ha girat full i ha acceptat el dispositiu de protecció de la cabina com un mal menor. “Evidentment la seguretat és una cosa de la qual ens sentim responsables”, va asseverar dies enrere Chase Carey, el president de Liberty Media –els nous amos de la F-1–, en una trobada amb la premsa catalana. “Tot l’enrenou al voltant de l’halo s’anirà esvaint a mesura que s’integri millor en el cotxe per tal que formi un conjunt més homogeni. Va passar el mateix amb el soroll. O amb el nou logo de la F-1: al començament semblava no agradar a ningú”, va recordar a tall d’exemple sobre un element que ja estava decidit “en un 90%” quan Liberty va agafar el timó de l’esport al principi del 2017. El cas il·lustra que la F-1 ha fet bona la dita: “Si no pots vèncer l’enemic, uneix-t’hi.” Així, la producció televisiva de les curses ha aprofitat l’halo per incorporar uns gràfics futuristes seguint la mitja lluna que dibuixa a la pantalla i que abans feia arrufar el nas. Aquesta manera de fer –mirar endavant i abordar les dificultats com una oportunitat i no com una contrarietat– traspua per tota la gestió de l’esport. Ha passat quelcom semblant amb el nou reglament tècnic que ha d’entrar en vigor el 2021, amb una mecànica simplificada. Inicialment Ferrari s’hi oposava i amenaçava de plegar veles, però Carey va assegurar a Barcelona: “A grans trets estem d’acord en el que volem fer. No hi ha desacord en els objectius. Cal arribar a compromisos i polir els detalls. Ningú aconseguirà tot el que vol, el món no funciona així, però hauríem d’arribar a un punt que fos millor per a tots els implicats.” Una gestió proactiva pel bé de l’esport.