Opinió

Indústria en expansió

Ara, a més a més, també multimèdia: els eSports són un espectacle esportiu, però també audiovisual

Els can­vis que la tec­no­lo­gia ha supo­sat per a la indústria de l’esport ja són espec­ta­cu­lars i d’altres encara estan per veure. L’arre­la­ment dels casi­nos en línia o les ope­ra­do­res de tele­fo­nia mòbil en el mer­cat dels drets tele­vi­sius ja van supo­sar un punt i a part. El teo­rit­zat com a “com­plex mediàtic i espor­tiu glo­bal” –David Rowe dixit– ha radi­o­gra­fiat les siner­gies entre orga­nit­za­ci­ons espor­ti­ves, patro­ci­na­dors i empre­ses de comu­ni­cació, que per­me­ten enten­dre que els tres actors tenen neces­si­tats mútues i com­ple­mentàries per poder fun­ci­o­nar en l’actual soci­e­tat en xarxa. Es neces­si­ten, no podrien créixer els uns sense els altres. I la tec­no­lo­gia ha estat essen­cial per enten­dre aquest mari­datge o negoci de neces­si­tats interes­sa­des.

Tan essen­cial que avui les orga­nit­za­ci­ons par­ti­ci­pants del com­plex par­ti­ci­pen totes en mer­cats total­ment vir­tu­als; on tot gira al vol­tant d’actors que no es podrien enten­dre fora de la soci­e­tat en xarxa i les pan­ta­lles dels ordi­na­dors. La visió de Fer­ran Sori­ano de crear la pri­mera mul­ti­na­ci­o­nal del fut­bol, 360 graus, ha por­tat el City a entrar també en el mer­cat dels eSports a la Xina, el pri­mer del món. El City és un grup real i vir­tual a la vegada. La indústria del fut­bol can­viarà estruc­tu­ral­ment si altres orga­nit­za­ci­ons espor­ti­ves adop­ten el sis­tema d’hol­ding, si saben enten­dre els avan­tat­ges de la trans­ver­sa­li­tat abso­luta de les seves línies de negoci: inte­gració ver­ti­cal i horit­zon­tal. Ara, a més a més, també mul­timèdia: els eSports són un espec­ta­cle espor­tiu, però també audi­o­vi­sual. Repre­sen­ten la cul­mi­nació del procés de mer­can­ti­lit­zació i medi­a­tit­zació de l’esport con­tem­po­rani.

En l’àmbit glo­bal, el mer­cat dels eSports està arri­bant als 500 mili­ons de dòlars, amb crei­xe­ments d’entre un 45%-50% res­pecte de l’any ante­rior i pre­vi­si­ons de man­te­nir-se amb aques­tes xifres el pròxim quin­quenni. Per això pos­si­ble­ment també Medi­a­pro va adqui­rir una par­ti­ci­pació majo­ritària de l’empresa Fan­droid, l’empresa orga­nit­za­dora de la Lliga de Vide­o­jocs Pro­fes­si­o­nal, la com­pe­tició de referència a l’Estat espa­nyol. Amb més de 300.000 juga­dors regis­trats avui, en un mer­cat emer­gent i els índexs de crei­xe­ment esmen­tats, qui no es pot plan­te­jar que la vir­tu­a­li­tat podria superar la rea­li­tat? De moment, el gran gegant dels drets espor­tius a l’Estat ja con­trola els dos mer­cats. Rou­res sem­pre ha estat un visi­o­nari. I Sori­ano...

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.