EL BOX
TONI ROMERO
El dimoni negre
La caverna alonsista ja frisava per un altre combat amb Hamilton quan el cotxe de seguretat els va aixafar la festa. El sidral de València els ha servit per desenterrar els vells fantasmes del 2007 quan Hamilton va adonar-se que en sabia tant com el bicampió del món i va convèncer McLaren que eliminessin la jerarquia entre pilots. Des d'aquell any, Hamilton és l'ogre, el trampós, el dimoni en majúscules. Llegint i escoltant, és com si més greu que l'avançament al cotxe de seguretat només ho fos haver assassinat el president Kennedy. Mirant-ho amb la fredor i capacitat analítica que no té el món alonsista –i aturant la repetició de la imatge– es veu que el safety car trepitja mig metre abans que Hamilton la ratlla transversal que marca quan se'l considera a la pista i quan no. És a dir, que Hamilton arriba mig metre tard. Però en directe, a tota velocitat, no és fàcil d'apreciar per Hamilton i menys per Alonso, que anava al darrere. Per tant, poca certesa en tenia l'asturià, que –tot i això– fa bé de demanar que s'investigui. I si no es fa abans és perquè aquesta imatge no ha entrat en la realització de televisió. En resum, menys adjectius, menys acusacions d'impunitat –o hem de fer memòria de qui va ser el gran beneficiat de l'accident induït de Nelsinho i de l'entrada del cotxe de seguretat a Singapur 2008?–, menys dimoni negre contra sant Ferran immaculat, i més reflexió.
També es critica durament la penalització de cinc segons als nou pilots que van córrer massa per arribar als boxs i canviar pneumàtics amb el safety car a la pista. En aquest cas, De la Rosa, un dels sancionats, deu ser català i no espanyol. I s'omet un condicionant tècnic important: que els pilots, si bé saben que hi ha el safety car a la pista, no tenen cap mitjà tècnic –com el limitador de velocitat que activen al pit lane– per calcular el temps mínim per fer la volta (més de 1:52, a València) i ho fan per intuïció. Quan n'hi ha nou que s'equivoquen, és que alguna cosa més falla.
Adjectius com el «manipulat» d'Alonso exigeixen una rectificació immediata. O Ferrari o la FIA li han de fer veure que el seu estómac i el dels que el coregen no pot posar en qüestió la legitimitat d'un campionat. En tot cas, sí que s'ha d'exigir que les regles siguin més clares i les sancions, menys discrecionals. Per cert, en tota la volta que va trigar a sortir el safety car –i se sabia que sortiria– ningú a Ferrari va avisar Alonso i Massa que entressin a canviar pneumàtics? És que no he vist ningú que s'ho pregunti.
Deia Hamilton a TV3 abans de la cursa que les disputes amb Alonso eren cosa del passat: «És que tots dos ens hem fet grans.» Segur, Lewis?