Preguntar-li l'edat a una dona
El negoci que té Jorge Mendes és molt lucratiu, però ell mateix es cuida molt que els seus beneficis no se sàpiguen. L'hi ajuda el fet d'haver creat un conglomerat d'empreses que projecten més opacitat sobre els diners que mou. “Això és com preguntar-li l'edat a una dona”, sol respondre quan se li demana pels seus beneficis. Jorge Mendes és el representant de moda en el món del futbol. I últimament el lloc on passa més temps treballant és Madrid. No és estrany, ja que el seu millor client en els últims anys és el Real Madrid. Hi va col·locar el fitxatge més car de la història del futbol Cristiano Ronaldo, per 95 milions d'euros, i hi té almenys quatre titulars més: Pepe, Carvalho, Coentrão i Di María. I, és clar, l'entrenador, José Mourinho. Igual com a la setantena de futbolistes que controla la seva agència de representació Gestifute se l'anomena la quadra, del nucli de poder en el club blanc ara se'n diu el clan dels portuguesos. El primer jugador que hi va col·locar va ser el central Pepe per 30 milions d'euros, una xifra considerada fora de mercat. Una cosa semblant ha passat aquest estiu amb el fitxatge de Coentrão per 25 milions, un altre preu desmesurat. Però des de fa temps les principals operacions en el món del futbol tenen el segell de l'agent portuguès de moda. El seu poder és tan gran que els preus els decideix ell. I els clubs els paguen.
El primer negoci d'èxit de Mendes va ser una cadena de videoclubs que va muntar mentre era jugador del Vianense, i les seves dots comercials es van demostrar quan va proposar al club que jugaria sense cobrar a canvi que li cedissin l'explotació de la publicitat del camp. Com a agent de futbolistes va debutar amb el porter Nunes, a qui va aconseguir traspassar al Deportivo de Lendoiro el 1997 per menys de dos milions d'euros. Des de llavors, ha acabat construint un imperi que cada estiu mou entre 150 i 200 milions d'euros en traspassos. Mendes ha sabut seduir els jugadors perquè no els cobra comissió, ha fet que siguin els clubs els que li paguin, un avantatge competitiu respecte als altres agents. També té clar que és molt bo tenir bona premsa, i ho aconsegueix malgrat que amb prou feines ha concedit quatre entrevistes des que va començar en aquest negoci. Els seus jugadors l'adoren, perquè els deixa molt clar que només s'han de dedicar a jugar i que la resta és cosa seva. La seva última innovació és un fons d'inversió que compra els drets de jugadors que es revaloren a partir de traspassos, un sistema que la FIFA està investigant per possible conflicte d'interessos.
Però, fins ara, el poder de Mendes és il·limitat. Fins al punt que es diu que en el seu club de referència actual, el Madrid, no es mou res sense que ell ho sàpiga i ho decideixi, i n'hi ha que diuen que influeix en les alineacions com ho fa en la selecció portuguesa. I ell, no com altres, està per sobre dels resultats. És el signe del negoci del futbol d'avui dia.