Opinió

Les coses al seu lloc

El retrat robot del jugador que fa falta és un tipus alt, que vagi bé de cap, esquerrà i ràpid

Amb tot l'enre­nou que s'ha fet, espe­ci­al­ment en les tertúlies fut­bolísti­ques, sobre un cinquè cen­tral per al Barça, seria bo posar les coses al seu lloc. Pri­mer, cal­dria pun­tu­a­lit­zar que un cen­tral dret no és el mateix que un cen­tral esquerre, per bé que Pujol, que jugava pre­fe­rent­ment a la dreta, amb la con­so­li­dació de Piqué ha ren­dit molt bé a l'esquerra. El retrat robot del juga­dor que fa falta és un tipus alt, que vagi bé de cap, esquerrà i, dona­des les carac­terísti­ques d'un Barça sem­pre llançat a l'atac, ràpid. Quasi un Abi­dal que no oferís els dub­tes de con­tinuïtat que plan­te­java aquest. Per tant la cobe­jada figura de Thi­ago Silva no tenia aquest per­fil. Si hagués vin­gut hau­ria aga­fat el lloc de Piqué, com mig en broma va insi­nuar Tito quan Piqué, vist el resul­tat de la Cham­pi­ons con­tra el Bayern, dema­nava can­vis. Un altre cas de desen­fo­ca­ment dels temes és el que s'ha publi­cat que Mar­tino ha donat pre­ferència a Bag­nac sobre Bar­tra, perquè l'ha fet jugar més. La teo­ria de l'inici ens ser­veix: l'entre­na­dor del Barça està cer­cant un cen­tral esquerre i Bar­tra, sim­ple­ment, és una alter­na­tiva a Piqué, o a Alves, ja que també jugava molt bé de late­ral dret en mol­tes oca­si­ons en el Barça B i també ho va fer en la selecció cata­lana de Cruyff. Espe­rem que Bar­tra, amb un entre­na­dor favo­ra­ble a les rota­ci­ons, tin­gui molts minuts aquest any; no en va, amb Iñigo Martínez, de la Real Soci­e­dad, van for­mar un tàndem de cen­trals per­fecte en el cam­pi­o­nat d'Europa que va gua­nyar la selecció sub-21.

La pedra de toc –“prova de foc” he sen­tit que deia Mar­tino– de l'empenta del Barça aquest any haurà estat el par­tit que anit jugava, en la super­copa, con­tra l'Atlético de Madrid. Ho és perquè es tracta d'un rival més fort que el San­tos i que el Lle­vant, perquè es juga a camp con­trari i perquè es podran veure els can­vis que l'entre­na­dor farà per repar­tir l'esforç en aquest començament de tem­po­rada atapeït. I perquè es veurà que per man­te­nir la tàctica de jugar molt junts i fer pressió, cal estar en bona forma física. Per tant és igual d'impor­tant prac­ti­car la tàctica que estar en bona forma física, i aquest dar­rer qua­li­fi­ca­tiu exi­geix dosi­fi­ca­ci­ons i/o rota­ci­ons. En aquest sen­tit els pals que estan caient sobre Jordi Roura són injus­tos. En una difícil absència del titu­lar, a qui no va voler fer ombra, va inten­tar fer el pos­si­ble per poder acon­se­guir la lliga dels cent punts, la millor del Barça. I si al final es va per­dre l'eli­mi­natòria de Cham­pi­ons, va ser més aviat perquè l'equip va arri­bar fos. Un altre mèrit sobre les pos­si­bi­li­tats de Roura és que el Barça B, diri­git per ell, que enguany va jugar les sego­nes parts abans de la vin­guda de Mar­tino –és clar que amb Sergi Roberto, Mon­toya i Bar­tra– va ser el millor Barça B de tots els temps.

També cal­dria posar a lloc la crítica a la gira de pre­tem­po­rada del Barça. Se'n va subrat­llar la ino­por­tu­ni­tat, els molts quilòmetres, la feblesa dels rivals, fins i tot un retard d'hora i mitja en un avió i un canvi de camp a Malàisia per mal estat del ter­reny. I, en canvi, es va obviar que una gira així s'assem­bla a un viatge de bat­xi­llers: crea grup, perquè fa com­par­tir vivències exòtiques i difi­cul­tats comu­nes. De les mol­tes –no totes, és clar– tertúlies que he sen­tit, només a en Pep Riera se li va acu­dir.

Un dar­rer tema que ens anirà ocu­pant al llarg de la tem­po­rada és la sor­tida anun­ci­ada i sem­bla que segura de Valdés. S'ha insi­nuat que Reina està lli­gat i un por­ter ale­many jove també. Això no ens impe­dirà d'anar gau­dint de tots els bons por­ters que ens pas­sin pel davant i fer el joc men­tal de com encai­xa­rien en el Barça. El por­ter del Lle­vant, mal­grat els gols encai­xats, el costa-riqueny Key­lor Navas, ens va sem­blar d'una agi­li­tat extra­or­dinària i el de l'Espa­nyol, Kiko Casi­lla, sem­bla que con­firmi les bones actu­a­ci­ons de l'any pas­sat. Van dos. Caldrà veure quin es pot aca­bar adap­tant millor al joc avançat del Barça. Com ha dit Crei­xell, per bo que sigui, no volem un por­ter que esti­gui mort sota els pals.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.