Opinió

L'Altra crònica

El concepte de ‘nació' és lliure; el de protocol, no

Abans de la xiu­lada a l'himne, vaig atan­sar-me ama­ble­ment al senyor pre­si­dent de la fede­ració espa­nyola de pati­natge, Car­melo Pani­a­gua, màxim res­pon­sa­ble teòric de l'orga­nit­zació del cam­pi­o­nat. Prèvia­ment, unes voluntàries del CPA Girona (l'enti­tat que va tre­ba­llar de facto per al bon fun­ci­o­na­ment de tot ple­gat) m'havien adver­tit que del pro­to­col el club no en sabia res i que dis­sabte l'himne espa­nyol i la roji­gualda ja havien cam­pat lliu­re­ment per Fon­ta­jau. Així li vaig pre­gun­tar a Pai­na­gua si els clubs cata­lans es podien sen­tir ben repre­sen­tats en una copa de les Naci­ons en què el con­cepte nació es refe­ria clara­ment a Espa­nya. “Cadascú –em va dir inquiet– ho pot inter­pre­tar com vul­gui.” I dels símbols? “Només com­plim el regla­ment.” Sobre el desig explícit de la fede­ració cata­lana –ja no em vaig atre­vir a pre­gun­tar de tot el país–de ser inde­pen­dent, Pani­a­gua em va veure a venir: “D'això ja no en vull par­lar però –hi va afe­gir– la meva relació amb Ramon Basi­ana (pre­si­dent de la cata­lana) és immi­llo­ra­ble...”

La mà de Pani­a­gua, que no va ser ni xiu­lat ni aplau­dit sinó igno­rat pel públic, i de la fede­ració espa­nyola es va notar també en la mega­fo­nia. Ni una paraula en català durant totes les actu­a­ci­ons, només en la pre­sen­tació dels podis. Tot ho va veure en directe l'alcalde, Car­les Puig­de­mont, un dels nota­bles en l'Asso­ci­ació de Muni­ci­pis per la Inde­pendència, i que tot i col·labo­rar en l'orga­nit­zació és evi­dent que no va dema­nar cap con­tra­par­tida perquè Cata­lu­nya hi estigués repre­sen­tada. Al final el cas­tell de Pani­a­gua es va ensor­rar amb la xiu­lada a l'himne. L'home que va bran­dar el pas­sa­port espa­nyol el 2005 quan la fede­ració cata­lana volia ser reco­ne­guda va voler par­lar dels esforços que fan des de Madrid per pro­moure els grups de xou: “Aquest cam­pi­o­nat l'hem pro­mo­ci­o­nat nosal­tres i el 2014 farem el mun­dial de Reus.” Reus, a Cata­lu­nya, és clar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)