Opinió

DIES IRAE

La guerra no s'havia acabat

La “guerra del futbol” continua ara pels drets d'emissió de la Champions. De moment només perjudica els aficionats

DIMECRES 16.

Roma-Barça, primer partit de l'equip blaugrana en la Champions d'aquest any, en què defensa el títol de campió. Són els dos equips forts del grup E. L'atractiu és innegable. Però segurament serà un dels partits de lliga de campions del Barça amb menys audiència de les últimes dècades. I no perquè, com ha quedat clar, no tingui interès o hagi decaigut l'afició. Senzillament, no hi podia haver una gran audiència perquè els canals en què es podia veure el partit la tenen força limitada i perquè, alguns d'aquests canals, ni tan sols van funcionar per poder veure el partit.

En condicions normals, podien veure el partit els abonats al servei de televisió de Vodafone, Orange i Ono. I no va ser possible veure'l per a molts abonats a la plataforma de televisió per internet Total Channel (Mediapro) ni a l'aplicació de beIN Sports per a dispositius.

En fi, un despropòsit. Una indignitat que no està a l'altura d'un espectacle de primera magnitud ni del preu desorbitat que costen els drets d'emissió de la Champions. El problema? És difícil de comprendre i d'explicar, però és molt clar. El que en els últims anys es va anomenar “la guerra del futbol” entre Mediapro i Sogecable no es va acabar. Continua. Es va tancar judicialment amb una victòria als punts de Mediapro. Però continua, amb nous personatges implicats. Els principals, els dos bàndols, són Mediapro i Movistar.

Mediapro tenia el canal Gol Televisió, desaparegut perquè la televisió de pagament en la TDT no ha reeixit. S'ha associat amb beIN Sports, canal esportiu d'Al Jazeera, que ja era soci tecnològic de la companyia de Roures. D'aquesta manera, Mediapro produeix continguts de la Champions League (beIN) perquè també en té els drets d'emissió per a l'Estat espanyol. El que li falta és un canal propi per emetre (Total Channel no aguanta prou connexions i l'aplicació de beIN no és el lloc adient per comercialitzar el producte). Per tant, per rendibilitzar la inversió en la compra dels drets, els ha de revendre a canals que els vulguin pagar i que puguin comercialitzar la Champions. De fet, fa d'intermediari. De moment els han comprat Vodafone, Orange i Ono. Però Movistar, que multiplica els abonats de tots tres, no els ha adquirit. Mediapro està de fet obligat a entendre-s'hi, perquè, si no, no cobrirà el que ha pagat pels drets.

Per què no s'han entès fins ara? Per diverses raons, però per la mateixa guerra d'abans. Movistar va comprar Digital + (Sogecable) quan encara tenia els drets de la Champions, però quan s'ha fet efectiva la compra els drets ja els tenia Roures per als pròxims tres anys. Els seus abonats han guanyat alguns canals que eren de Digital +, però han perdut la Champions. La lògica diu que la companyia amb més abonats a la seva televisió ha d'oferir la Champions, però s'ha d'entendre amb Mediapro. Roures diu que els ofereix les mateixes condicions que a les altres companyies (a tant l'abonat). Però Movistar ho ha de multiplicar per 3,5 milions, que no és el cas de les altres. Movistar, com diu Roures, té gairebé el monopoli de la televisió de pagament. I, com fan els monopolis, vol establir ell el preu. És una batalla econòmica, però també de protagonisme, amb ferides que s'arrosseguen de lluny. De moment, els perjudicats són els aficionats al futbol. Fins quan?

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)