Posi aquí el seu anunci
de primera tenen la samarreta lliure de publicitat?
Mirant un partit d'hoquei, em va sobtar que un club amb la tradició i el potencial del Reus Deportiu no tingués cap patrocinador principal amb el seu logotip al pit dels jugadors. Fa temporades que les samarretes roig-i-negres no n'inclouen, i de fet passa en molts altres clubs i esports. Fins i tot les seccions del Barça van estar un parell de temporades sense publicitat a la samarreta. A cada categoria i a cada disciplina, i cadascú al seu nivell, trobaríem clubs que han vist desaparèixer la principal font d'ingressos en matèria de publicitat. Hi ha els casos d'institucions municipals i supramunicipals (o de caixes) que molts convindríem a dir que ja era hora que deixessin de ser el pilar de clubs professionals. Per no parlar de casos cridaners com la publicitat de l'aeroport de Castelló a les samarretes del Vila-real o, encara més escandalós, el Valencia experience, un patrocinador que va resultar ser fantasma.
El València és precisament un dels quatre clubs de primera divisió que han jugat els primers partits de lliga amb la samarreta neta. Tampoc tenen publicitat al pit el Betis, el Sevilla i el Màlaga. Són quatre clubs que no són precisament novells a la màxima categoria –per més que el Betis acabi de tornar-hi– i que tenen prou potencial. Per què no tenen publicitat? No han rebut cap oferta? Consideren que no val la pena embrutir la samarreta per la quantitat que els han ofert? O potser esperen que els bons resultats els serveixin de reclam per pescar un contracte suculent a mitja lliga? A la majoria de clubs els costa trobar ingressos. Els que són de la LFP tenen en els drets audiovisuals el seu gran actiu, fins al punt que es mengen bona part del pastís.
I la samarreta sol tenir –primeres espases al marge– un pes molt més modest al compte d'ingressos. Assumit això, és millor acceptar una quantitat per petita que sigui, per allò que tota ajuda és bona, o negar-s'hi per evitar devaluar el producte? Una samarreta lliure de publicitat és un actiu per presumir i fer-se valer o un senyal de debilitat? Els responsables de màrqueting, cada cop més presents en l'esport, segurament tindrien un grapat d'arguments per discutir-ho.