Opinió

La F-1 vista com a pla de xoc

Deixar d'ingressar 188 milions per estalviar-ne quatre i no tenir una alternativa substitutòria és una mala decisió

Ha pas­sat mig camu­flada entre les fes­tes la decisió de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona de reduir a la mei­tat l'apor­tació al Cir­cuit de Cata­lu­nya, reba­te­jat com a Bar­ce­lona-Cata­lu­nya. Aquells qua­tre mili­ons, que ara en seran dos, aju­da­ven a tan­car l'exer­cici amb un resul­tat d'explo­tació pre­sen­ta­ble, tot i que sovint defi­ci­tari davant la posició impertèrrita del pro­pi­e­tari de la fórmula 1, Ber­nie Eccles­tone.

S'ha venut des del con­sis­tori que regeix Ada Colau que no es talla en sec l'apor­tació perquè hi hagi temps de tro­bar fonts de finançament subs­ti­tutòries. Ja ho vaig dir abans de les últi­mes muni­ci­pals a propòsit d'unes decla­ra­ci­ons pre­mo­nitòries –i després mati­sa­des– de l'ales­ho­res aspi­rant a alcal­dessa: per­dre la F-1 per deri­var els diners que s'hi apor­ten a qual­se­vol altra par­tida seria una catàstrofe glo­bal i obli­ga­ria Colau –i a la resta d'admi­nis­tra­ci­ons– a esmerçar més recur­sos públics per aten­dre neces­si­tats bàsiques de mol­tes famílies que que­da­rien en situ­ació de pre­ca­ri­e­tat.

Colau també va pro­jec­tar ombres de dubte sobre el Mobile World Con­gress –un altre esde­ve­ni­ment que sent amb valors poc pro­pers a la seva ide­o­lo­gia, i va aca­bar rec­ti­fi­cant perquè les neces­si­tats d'una metròpoli (i Bar­ce­lona ho és) són ingents. Que els ingres­sos que genera el congrés dels mòbils estal­vien diners en ajuts soci­als és una rea­li­tat mani­festa. Que la F-1 té un efecte simi­lar, també. De manera que con­vin­dria que Bar­ce­lona es deixés asses­so­rar amb men­ta­li­tat oberta, lluny del dog­ma­tisme que impregna els que veuen tota acti­vi­tat moto­rit­zada com la pesta del segle XXI. En dades del 2014, la F-1 genera un impacte econòmic directe de 188 mili­ons d'euros. No només hi fan diners els rics. Hotels, res­tau­rants, bars, càterings, taxis, llo­guers de cot­xes, gaso­li­ne­res, locals d'oci... tots aquests nego­cis tenen tre­ba­lla­dors que, en la pro­porció que toca, també tenen lloc de feina perquè aque­lla set­mana de la F-1 exis­teix. Pro­ba­ble­ment, molts d'aquests assa­la­ri­ats o autònoms van votar la llista de Colau. Cada espec­ta­dor del GP de F-1 fa una des­pesa supe­rior als 1.000 euros i tota l'acti­vi­tat del cir­cuit arriba als 332 mili­ons. 188 mili­ons en risc per reta­llar-ne qua­tre amb la demagògia fàcil de les impres­cin­di­bles beques men­ja­dor? Ara, que tam­poc no tenia cap lògica que la CUP perdés l'opor­tu­ni­tat de la seva vida d'apli­car algu­nes de les seves pro­pos­tes, i estem com estem.

Alcal­dessa, la invito que vegi els qua­tre mili­ons del cir­cuit com un pla de xoc que ja s'està apli­cant. Tant se val que no fos idea seva. Fins i tot els inte­gris­tes de la bici­cleta tenen prou sen­deri per ado­nar-se que per­dre uns ingres­sos de 188 mili­ons –sense entrar a valo­rar els cos­tos en ter­mes d'imatge– i no tenir una alter­na­tiva subs­ti­tutòria, és una mala decisió.

I men­tre espe­rem, què hi té a dir el Cir­cuit? I, a risc de fer-me pesat, convé recor­dar que aquests 188 mili­ons gene­ren un IVA d'uns qua­tre mili­ons. Just els que pretén estal­viar-se Colau. No seria millor fer front comú per impe­dir que voles­sin cap a Madrid?

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)