La Zurich Marató de Barcelona estrenarà circuit
Les obres a la plaça Espanya obliguen a fer canvis en el traçat que el pròxim 10 de març tindrà la sortida al Passeig de Gràcia i l’arribada a l’Arc de Triomf
Les obres programades a la plaça Espanya i rodalies han obligat els organitzadors de la 45a Zurich Marató de Barcelona a fer una sacsejada al circuit, que tenia un traçat molt estabilitzat amb el punt de sortida i arribada situat a l’avinguda Maria Cristina entre les característiques Torres Venecianes. “Les obres ens obligaven a canviar el recorregut. Podríem haver-ho fet amb retocs i de forma provisional, però després de divuit anys hem optat per canviar el circuit en profunditat perquè tingui un punt més de velocitat, sense deixar de passar per alguns dels llocs més emblemàtics de la ciutat”, ha explicat el regidor d’Esports David Escudé. Segons els promotors, la prova manté la seva essència i esperit i millora les seves prestacions per aconseguir millors marques amb un recorregut més ràpid, més urbà, més cèntric i monumental. La nova sortida estarà ubicada al Passeig de Gràcia, entre Gran Via i Plaça de Catalunya, i l’arribada a l’Arc de Triomf. La primera part de la prova tindrà un desnivell acumulat una mica més elevat, però més benèvol que en el traçat anterior, i una segona part molt ràpida, amb un perfil molt favorable i amb una arribada icònica a l’Arc de Triomf. El nou traçat tindrà poques corbes, 33 (6 menys que l’anterior), i rectes llargues. La més extensa serà al carrer València, de 4,9 km, entre els parcials del 5è al 10è quilòmetre.
Un altre aspecte destacat és que per primera vegada els participants podran córrer per l’avinguda del Paral·lel en sentit descendent. Els últims dos quilòmetres, tan temuts a les edicions anteriors, es convertiran ara en dos dels quilòmetres més ràpids de tot el circuit. La disposició del recorregut sobre el plànol de la ciutat permet que els aficionats i acompanyants puguin assistir al pas de la prova des de diversos punts. La Zurich marató de Barcelona transitarà pel front marítim en el sentit invers al de les edicions anteriors. En cas que el 10 de març bufi vent de garbí, l’habitual en aquestes dates, els corredors el tindran a favor.
En l’elaboració d’aquest circuit hi han contribuït un comitè d’experts format per José Enrique Muñoz, David Jiménez, Bep Solé, Sergio Heredia i Nacho Cáceres. El maratonià, olímpic a Londres 2012, ha anat desgranant les característiques del nou recorregut. Segons Cáceres, el nou circuit, més enllà de les moltes variables que conflueixen en una marató, podria fer rebaixar fins a un minut els registres dels corredors d’elit.
Els 10 primers quilòmetres (sortida, Eixample, Aragó i València)
La sortida, al Passeig de Gràcia, entre la Gran Via i la Plaça Catalunya, serà molt àmplia, amb un primer gir al quilòmetre i mig, la qual cosa evitarà embussos. Els participants tindran espai de sobres per córrer i trobar el seu ritme més adequat. Així es disputaran els primers 10 quilòmetres, entre els carrers d’Aragó i València, amb petits desnivells i major tendència a baixar que a pujar.
Del quilòmetre 10 al 15 (Sant Andreu, Meridiana i Sagrada Família)
S’arriba al punt més elevat del circuit. Tot i no ser remarcable, és la zona amb més desnivell. Es passa pel districte de Sant Andreu per arribar a l’avinguda Meridiana i Carrer Mallorca. Després de deixar enrere l’avinguda Meridiana, es pot regular més el ritme al pas per la Sagrada Família.
Del quilòmetre 15 al 21 (Eixample, centre ciutat i mitja marató)
Es deixa enrere el carrer Mallorca i es baixa per Calàbria fins a arribar a Gran Via per dirigir-se al passeig de Gràcia. El fet de passar novament per la sortida, farà que aquesta zona estigui de ben segur molt concorreguda de públic. S’arribarà al quilòmetre 20 i és probable que s’hagi de regular abans de cobrir la mitja marató. En tot cas, a partir d’aquest moment el perfil de la prova serà molt favorable.
Del quilòmetre 21 al 27 (Paral·lel, Colom i Ciutadella)
Aquest tram és el més innovador. Es podrà córrer molt ràpid, sense gaire esforç. El perfil és molt avantatjós amb dos quilòmetres de baixada a l’avinguda del Paral·lel. Es passarà per Colom per prendre rumb al Parc de la Ciutadella, un altre punt de gran animació per la seva proximitat a la línia de meta.
Del quilòmetre 27 al 31 (Front Marítim, Hotel Arts i Fòrum)
És un zona plana en què córrer a prop del mar pot suposar un plus just quan les forces poden començar a minvar.
Del quilòmetre 31 al 36 (Diagonal, Torre Agbar i Fòrum)
A prop de la part decisiva. Anada i tornada per l’avinguda Diagonal. Un fals pla, en què s’haurà de regular en l’anada i reprendre el ritme en la tornada.
Del quilòmetre 36 al 39 (Poble Nou i Vila Olímpica)
Un tram senzill i molt agraït de córrer més enllà de la càrrega de quilometratge abans d’afrontar l’últim tram.
Del quilòmetre 39 als 42,195 (Marina, Sagrada Família, Plaça Catalunya i Arc de Triomf)
Fins arribar al quilòmetre 40 serà un punt complicat, però ni de bon tros és el Paral·lel. Els dos últims quilòmetres, amb l’Arc de Triomf a l’horitzó, seran la millor recompensa.
Més enllà del recorregut, el director de la cursa Mauro Llorens també ha anunciat la incorporació d’un nou patrocinador a la marató, la marca esportiva ON.