Valentí Fradera - barcelona / são paulo
Sebastian Vettel es va retrobar ahir amb la victòria després de tres mesos i mig d’abstinència. El triomf en el GP del Brasil arriba quan el títol mundial ja és fora de l’abast de Ferrari, però, si més no, haver batut Valtteri Bottas a Interlagos permet al pilot alemany arribar a l’última cita del curs –d’aquí quinze dies, a Abu Dhabi– amb el subcampionat del món gairebé a la butxaca. Amb 22 punts de marge respecte del finlandès de Mercedes, amb un vuitè lloc en farà prou per endur-se el premi de consolació. De retruc, amb la cinquena victòria del curs, Vettel iguala la millor temporada d’Alonso a Maranello, el 2010, quan també va vèncer cinc curses, però –ai, las!– el títol també se li va escapar.
Vettel va apuntalar la bastida de la victòria en la sortida, quan va pispar la cartera a Bottas en el primer revolt. El W08 número 77 va rodar tota la cursa a uns dos segons de l’SF70H número 5, però sense arribar a fer perillar la seva posició de privilegi. Ho va intentar aturant-se una volta abans per fer l’únic canvi de rodes, però els mecànics de vermell no van fallar, i van enllestir la maniobra en tot just 2.1 segons, per 2.7 dels platejats. Vettel es va reincorporar a la pista un segon davant de Bottas, va marcar una millor volta provisional i va restablir l’ordre natural del primer gir.
La primera volta també va ser clau en l’altra actuació destacada del dia, la remuntada de Lewis Hamilton des de la línia de boxs fins a les portes del podi. Una topada entre Ricciardo, Vandoorne i Magnussen, en el segon revolt, va provocar la neutralització de la cursa, amb la qual cosa el campió del món es va poder enganxar a la cua del grup i treure suc de la seva estratègia, basada en una llarga primera tirada amb el pneumàtic tou per atacar al final amb el supertou, al revés que la resta dels capdavanters. En la desena de les 71 voltes ja era novè, i en la 29 era el líder, després de l’aturada dels Ferrari i Bottas.
La degradació de les rodes era molt baixa, i amb les cobertes toves usades Lewis gairebé calcava el ritme de Vettel, amb un joc nou. Quan per fi es va aturar, en la volta 43, va caure al cinquè lloc, rere Vettel, Bottas, Räikkönen i Verstappen. En quinze voltes va eixugar els deu segons de marge de l’holandès i el va superar. Tot seguit, Max va fer una segona aturada, atès que tenia prou avantatge sobre el seu company, Ricciardo (amb la mateixa tàctica que Hamilton però endarrerit per la topada inicial). El quart lloc semblava el seu sostre, però a còpia de voltes ràpides va encalçar el segon Ferrari per prendre-li el podi, sense arribar a culminar l’atac.
Encara més encesa va ser la lluita pel setè lloc, rere els Red Bull, entre l’ídol local Felipe Massa –el van fer pujar al podi per acomiadar-se de l’afició–, Fernando Alonso –prou competitiu amb el McLaren-Honda– i Sergio Pérez, altra vegada als punts amb el Force India. El seu company, Esteban Ocon, havia plegat en un altre incident en la primera volta, quan Romain Grosjean va perdre el control i el va envestir (al francès de Haas el van penalitzar amb deu segons). Ara Hamilton és l’únic que ha acabat les dinou curses, dotze d’elles al podi. Ahir no va poder ser, però l’exhibició va deixar clar per què el número u serà seu l’any que ve.