moto gp
Tota l'aposta a Moto GP
Motociclisme. Set pilots catalans competiran l'any vinent en la màxima categoria. Mai no n'hi havia hagut tants, ni amb motos tan competitives
L'arribada d'Àlex Rins –i no a qualsevol equip, sinó directament a Suzuki– farà que l'any vinent hi hagi més pilots catalans que mai en la categoria reina del mundial de motociclisme. Seran set, d'un total de 23. A més, tots excepte Tito Rabat estaran en equips de fàbrica. Un panorama esplèndid, sobre el paper, que no obstant això no és el mateix en les altres categories.
La pressió de Maverick
Amb Marc Márquez per sobre del bé i del mal i una jerarquia clara a HRC, és clar que el tricampió de Cervera és l'elegit per continuar marcant una època, amb permís del nou líder de Ducati, Jorge Lorenzo. El mallorquí, que canvia de moto (Yamaha per Ducati), de cultura (japonesa per italiana) i fins i tot de tècnic (deixa Ramon Forcada a Yamaha i ara treballarà amb Cristian Gabarrini, exenginyer de Casey Stoner), tindrà nous estímuls al manillar de la Desmosedici GP17.
Forcada, l'home que el va convertir en campió amb Yamaha, serà ara el líder tècnic i referent de Maverick Viñales. Perquè el pilot de Roses, que en determinats moments de l'any s'ha vist capaç de tot amb Suzuki –victòria a Anglaterra i podis a França, el Japó i Austràlia–, tindrà entre les mans una màquina guanyadora en potència i un company d'equip –Valentino Rossi– tan dur de rosegar com temptador de vèncer. La seva Suzuki l'hereta Àlex Rins, amb l'any de coll que té tot debutant i que ja ha consumit Tito Rabat, que no es mou de Marc VDS amb l'encàrrec de sortir de la cua.
Dani Pedrosa, també renovat, serà el segon pilot d'HRC. No pot ser d'altra manera, amb el company d'equip que té. Els germans Espargaró han perdut moto i han guanyat estatus. Aleix ha trobat aixopluc a Aprilia a canvi de ser el primer pilot (l'altre és el debutant Sam Lowes) i Pol ha dit adéu a les Yamaha de Tech 3 però ara és pilot d'un equip de fàbrica. Modest (KTM) i debutant, però fàbrica al capdavall.
Falta base a la piràmide
Moto 2 i Moto 3 reflecteixen el buit que hi ha en el motociclisme català rere la generació d'or que ara està majoritàriament en la categoria reina. A Moto 2, Àlex Márquez es manté a Marc VDS, Àxel Pons deixa AGR i se'n va a RW Racing –que s'estrena a Moto 2–, el seu germà Edgar continua sota l'aixopluc de l'equip del seu pare (Pons) i Isaac Viñales deixa Tech 3 –no han acabat gaire amics– i ha fitxat per SAG. A Tech 3 s'hi manté Xavi Vierge. Tots pilotaran un xassís Kalex excepte, òbviament, Vierge (Tech 3 és fabricant). I a Moto 3 la llista d'inscrits només preveu un català, Albert Arenas, que canvia Peugeot per una Mahindra d'Aspar, i en l'horitzó del curt termini no s'entreveu cap pilot que pugui accedir al campionat del món.
Dos dies d'expectació màxima
Faltaran ulls per seguir totes les novetats avui i demà al circuit de Xest, amb motos 2016, 2017 i híbrides en pista. Moto GP és una olla que bull, amb quatre pilots que arriben de Moto 2 (el campió Zarco, Folger, Lowes i el català Rins), set més que canvien de moto (Lorenzo, Viñales, Iannone, Aleix i Pol Espargaró, Bautista i Smith) i un que torna a la categoria (Abraham). Amb tants pilots nous –encara amb contracte amb els seus equips anteriors– el color predominant serà el negre de la fibra de carboni, sense publicitat. Les Aprilia 2017 –amb implicació absoluta de la fàbrica– i l'arribada de KTM –per bé que ja va córrer diumenge, amb problemes de fiabilitat– són les grans novetats pel que fa a mecàniques. Però, per sobre de tot, són Jorge Lorenzo i Maverick Viñales, cridats a ser les grans alternatives a Marc Márquez i Honda.