Es guanya per velocitat i per sort
Hamilton doblega Vettel en el GP de la Xina, ajudat per una neutralització que li permet contrarestar la tàctica de Ferrari
El pilot anglès de Mercedes i l'alemany de Ferrari empaten al capdavant de la general
“Qui guanya la cursa és qui mereix guanyar-la. Sempre és així.” Sebastian Vettel no donava per fet que el vencedor del GP de la Xina hauria estat ell, si un cop de sort no hagués donat ales al líder inicial, Lewis Hamilton, però les seves paraules traspuaven la lleugera frustració de no haver pogut treure suc de la tàctica de muntar les rodes de sec ja en la segona volta, mentre que el Mercedes seguia endavant amb les mixtes sobre un asfalt que s'assecava ràpidament. Vettel havia aprofitat la neutralització de la cursa amb el cotxe de seguretat virtual, en la primera volta –Sergio Pérez va envestir Lance Stroll i el Williams del debutant quebequès va quedar empantanegat en la graveta–, per desempallegar-se de les cobertes intermèdies i muntar les llises. Era sisè, rere els cinc pilots –Hamilton, Bottas, Ricciardo, Räikkönen i un Verstappen estel·lar, que havia arrencat setzè– que seguien endavant amb les rodes per a pista molla sobre un asfalt cada cop més sec. Cedia disset segons a Hamilton, quan en una aturada a boxs se'n perdien uns vint-i-tres. Dit d'una altra manera, era el líder virtual de la cursa.
Llavors, ai las!, el debutant Antonio Giovinazzi va estimbar el Sauber al bell mig de la recta de meta, per segon cop aquest cap de setmana, en perdre el control amb les rodes llises sobre la clapa d'asfalt encara moll sota el pont que travessa el circuit (un hidroplanatge de llibre). El cotxe de seguretat va haver de neutralitzar la cursa per enretirar l'auto, la qual cosa va permetre als cinc primers compensar l'error inicial i fer l'aturada llavors. Per acabar-ho d'adobar, el cotxe de seguretat havia de circular pel carrer de boxs, perquè el Sauber destrossat obstaculitzava el pas a la recta, de manera que encara van perdre menys temps del que tocava per fer el canvi. Així, la maniobra els va sortir gratis, i Vettel seguia sisè. Encara bo que Bottas va fer una virolla rere el cotxe de seguretat, un error com una casa –“estúpid”, el va definir ell– que va relegar el segon Mercedes al dotzè lloc i va enlairar Vettel al cinquè, quan tot just s'havien disputat set de les 56 voltes.
Duel a distància
Arribats a aquest punt, Carlos Sainz i Fernando Alonso eren sisè i setè, i fins i tot van lluitar breument frec a frec. El madrileny de Toro Rosso havia estat l'únic que havia gosat prendre la sortida amb les rodes llises –“quan vaig veure que era l'únic, em volia fondre”–. Va caure a la cua del grup en la primera volta i, a més, va fer una virolla, sense conseqüències, per bé que va acaronar les barreres. Tanmateix, l'arriscada jugada el va enlairar fins a la part noble del grup quan la cursa es va haver estabilitzat. A partir d'allà, només Bottas el va superar.
Una altra actuació destacada va ser la de Verstappen. Un cop es va trobar quart, després d'una primera volta de traca i mocador, es va cruspirRäikkönen i Ricciardo en un tres i no res, per col·locar-se segon, mentre que Vettel va trigar catorze voltes a fer el mateix. Val a dir que l'holandès muntava rodes supertoves noves, més eficaces amb la pista freda que no pas les toves de Vettel, però el tetracampió alemany va tastar ahir la mateixa medecina que Hamilton es va haver d'empassar a Melbourne. Quan es va haver desfet del tap del seu company i del segon Red Bull, va encalçar Verstappen i el va superar en l'equador de la cursa, aprofitant una passada de frenada de Max en la forquilla. Ja era segon, la seva posició de la primera volta, però Hamilton l'avantatjava de 10.6.
Després de la segona aturada a boxs, els Red Bull es van disputar el tercer esglaó del podi, però Ricciardo no va trobar la manera de pagar al seu company amb la mateixa moneda i va acabar quart. Al capdavant, el Mercedes número 44 i el Ferrari número 5 s'intercanviaven un seguit de voltes ràpides, però el duel va ser a distància, perquè el seu ritme era molt similar, i alhora molt superior als altres –Verstappen va perdre més de mig minut en les últimes vint voltes–. Hamilton es va endur el millor registre de la cursa, però el millor de Vettel va ser encara no mitja centèsima més lent. Una diferència ínfima, però que va oferir a Hamilton el primer grand chelem (posició preferent, victòria de punta i punta i millor volta) en dos anys. Amb un triomf i un segon lloc per cap, Vettel i Hamilton comparteixen el primer lloc en la general.
Per oblidar
Dos accidents en dos dies van despertar de cop Giovinazzi del somni de debutar en l'F-1.
Per emmarcar
Amb la seva remuntada i els seus avançaments, Verstappen va ser l'home de la cursa.
Notícies
Divendres,26 abril 2024