Fórmula 1

Es guanya per velocitat i per sort

Hamilton doblega Vettel en el GP de la Xina, ajudat per una neutralització que li permet contrarestar la tàctica de Ferrari

El pilot anglès de Mercedes i l'alemany de Ferrari empaten al capdavant de la general

“Qui guanya la cursa és qui mereix guanyar-la. Sempre és així.” Sebastian Vettel no donava per fet que el vencedor del GP de la Xina hauria estat ell, si un cop de sort no hagués donat ales al líder inicial, Lewis Hamilton, però les seves paraules traspuaven la lleugera frustració de no haver pogut treure suc de la tàctica de muntar les rodes de sec ja en la segona volta, mentre que el Mercedes seguia endavant amb les mixtes sobre un asfalt que s'assecava ràpidament. Vettel havia aprofitat la neutralització de la cursa amb el cotxe de seguretat virtual, en la primera volta –Sergio Pérez va envestir Lance Stroll i el Williams del debutant quebequès va quedar empantanegat en la graveta–, per desempallegar-se de les cobertes intermèdies i muntar les llises. Era sisè, rere els cinc pilots –Hamilton, Bottas, Ricciardo, Räikkönen i un Verstappen estel·lar, que havia arrencat setzè– que seguien endavant amb les rodes per a pista molla sobre un asfalt cada cop més sec. Cedia disset segons a Hamilton, quan en una aturada a boxs se'n perdien uns vint-i-tres. Dit d'una altra manera, era el líder virtual de la cursa.

Llavors, ai las!, el debutant Antonio Giovinazzi va estimbar el Sauber al bell mig de la recta de meta, per segon cop aquest cap de setmana, en perdre el control amb les rodes llises sobre la clapa d'asfalt encara moll sota el pont que travessa el circuit (un hidroplanatge de llibre). El cotxe de seguretat va haver de neutralitzar la cursa per enretirar l'auto, la qual cosa va permetre als cinc primers compensar l'error inicial i fer l'aturada llavors. Per acabar-ho d'adobar, el cotxe de seguretat havia de circular pel carrer de boxs, perquè el Sauber destrossat obstaculitzava el pas a la recta, de manera que encara van perdre menys temps del que tocava per fer el canvi. Així, la maniobra els va sortir gratis, i Vettel seguia sisè. Encara bo que Bottas va fer una virolla rere el cotxe de seguretat, un error com una casa –“estúpid”, el va definir ell– que va relegar el segon Mercedes al dotzè lloc i va enlairar Vettel al cinquè, quan tot just s'havien disputat set de les 56 voltes.

Duel a distància

Arribats a aquest punt, Carlos Sainz i Fernando Alonso eren sisè i setè, i fins i tot van lluitar breument frec a frec. El madrileny de Toro Rosso havia estat l'únic que havia gosat prendre la sortida amb les rodes llises –“quan vaig veure que era l'únic, em volia fondre”–. Va caure a la cua del grup en la primera volta i, a més, va fer una virolla, sense conseqüències, per bé que va acaronar les barreres. Tanmateix, l'arriscada jugada el va enlairar fins a la part noble del grup quan la cursa es va haver estabilitzat. A partir d'allà, només Bottas el va superar.

Una altra actuació destacada va ser la de Verstappen. Un cop es va trobar quart, després d'una primera volta de traca i mocador, es va cruspirRäikkönen i Ricciardo en un tres i no res, per col·locar-se segon, mentre que Vettel va trigar catorze voltes a fer el mateix. Val a dir que l'holandès muntava rodes supertoves noves, més eficaces amb la pista freda que no pas les toves de Vettel, però el tetracampió alemany va tastar ahir la mateixa medecina que Hamilton es va haver d'empassar a Melbourne. Quan es va haver desfet del tap del seu company i del segon Red Bull, va encalçar Verstappen i el va superar en l'equador de la cursa, aprofitant una passada de frenada de Max en la forquilla. Ja era segon, la seva posició de la primera volta, però Hamilton l'avantatjava de 10.6.

Després de la segona aturada a boxs, els Red Bull es van disputar el tercer esglaó del podi, però Ricciardo no va trobar la manera de pagar al seu company amb la mateixa moneda i va acabar quart. Al capdavant, el Mercedes número 44 i el Ferrari número 5 s'intercanviaven un seguit de voltes ràpides, però el duel va ser a distància, perquè el seu ritme era molt similar, i alhora molt superior als altres –Verstappen va perdre més de mig minut en les últimes vint voltes–. Hamilton es va endur el millor registre de la cursa, però el millor de Vettel va ser encara no mitja centèsima més lent. Una diferència ínfima, però que va oferir a Hamilton el primer grand chelem (posició preferent, victòria de punta i punta i millor volta) en dos anys. Amb un triomf i un segon lloc per cap, Vettel i Hamilton comparteixen el primer lloc en la general.

4
‘grand chelem'
(‘pole', victòria de punta a punta i millor volta) acumula Hamilton en l'F-1.
L'equip ens ha deixat lluitar [amb Verstappen] però mai no he estat prou a prop per atacar
Daniel Ricciardo
red bull-tag heuer
1r Lewis Hamilton (Mercedes)
1h37:36.158 2n Sebastian Vettel (Ferrari)
a 6.250 3r Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer)
a 45.192 4t Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer)
a 46.035 5è Kimi Räikkönen (Ferrari)
a 48.076 6è Valtteri Bottas (Mercedes)
a 48.808
7è Carlos Sainz (Toro Rosso-Renault)
a 1:12.893 8è Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)
a 1 volta
9è Sergio Pérez (Force India-Mercedes)
a 1 volta 10è Esteban Ocon (Force India-Mercedes)
a 1 volta 11è Romain Grosjean (Haas-Ferrari)
a 1 volta 12è Nico Hülkenberg (Renault)
a 1 volta 13è Jolyon Palmer (Renault)
a 1 volta 14è Felipe Massa (Williams-Mercedes)
a 1 volta 15è Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari)
a 1 volta ret Fernando Alonso (McLaren-Honda)
volta 34 ret Daniïl Kviat (Toro Rosso-Renault)
volta 19 ret Stoffel Vandoorne (McLaren-Honda)
volta 18
ret Antonio Giovinazzi (Sauber-Ferrari)
volta 4 ret Lance Stroll (Williams-Mercedes)
volta 1
VOLTA RÀPIDA
Lewis Hamilton (1:35.378, a 205.745 km/h)
volta 44
LÍDERS SUCCESSIUS
Lewis Hamilton voltes 1 a 56
CAMPIONAT DE PILOTS
1r Sebastian Vettel (Ferrari)
43 2n Lewis Hamilton (Mercedes)
43 3r Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer)
25 4t Valtteri Bottas (Mercedes)
23 5è Kimi Räikkönen (Ferrari)
22 6è Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer)
12 7è Carlos Sainz (Toro Rosso-Renault)
10 8è Felipe Massa (Williams-Mercedes)
8 9è Sergio Pérez (Force India-Mercedes)
8 10è Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)
4 11è Daniïl Kviat (Toro Rosso-Renault)
2 12è Esteban Ocon (Force India-Mercedes)
2
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS
1r Mercedes
66 2n Ferrari
65 3r Red Bull-TAG Heuer
37 4t Toro Rosso-Renault
12 5è Force India-Mercedes
10 6è Williams-Mercedes
8 7è Haas-Ferrari
4 8è Renault
0 9è Sauber-Ferrari
0 10è McLaren-Honda
0
PRÒXIMA CURSA
Bahrain 16 d'abril
L'equip pensava que era boig quan he dit que volia sortir amb les rodes llises. Ha pagat la pena
Carlos Sainz
toro rosso-renault
Lewis ha fet la millor feina, tot i que hem tingut una mica de mala sort amb el cotxe de seguretat
Sebastian Vettel
ferrari
Quan m'he llevat aquest matí, no m'esperava pas pujar al podi. Ha estat molt especial
Max Verstappen
red bull-tag heuer
Rodar un parell de voltes davant Bottas i que no em pogués avançar ha estat surrealista
Fernando Alonso
mclaren-honda
L'únic resum possible és que la situació és d'allò més igualada [entre Mercedes i Ferrari]
Lewis Hamilton
mercedes

Per oblidar

Dos accidents en dos dies van despertar de cop Giovinazzi del somni de debutar en l'F-1.

Per emmarcar

Amb la seva remuntada i els seus avançaments, Verstappen va ser l'home de la cursa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)