moto gp
gp de frança
Somriures i llàgrimes
Negoci rodó per a Maverick Viñales, guanyador en un duel memorable amb Rossi i líder destacat gràcies a les caigudes de l'italià i de Marc Márquez
Pedrosa torna a trepitjar podi i és segon del campionat
Le Mans ja les té, aquestes coses. Una cursa amb un ritme espectacular i una darrera volta imprevisible van acabar amb el triomf de Maverick Viñales, després de dues curses grises. El pilot de Roses torna a ser líder del campionat i no pas per poc, perquè els zeros de Valentino Rossi –caiguda en l'última volta quan lluitava pel triomf– i Marc Márquez –que no hauria passat del cinquè lloc– impulsen Viñales, ara amb 17 punts d'avantatge sobre el segon, que és un altre pilot reviscolat, Dani Pedrosa.
Zarco lluita, Marc no pot
Una frenada és el que li va costar a Johann Zarco posar-se líder, per deliri dels seus seguidors francesos. Va intentar tibar –va apostar per dos pneumàtics tous– i l'1:33 baix de seguida va ser el ritme dels quatre primers, tres Yamaha (Zarco, Viñales i Rossi) i l'Honda de Márquez. Mentrestant, Pedrosa havia guanyat cinc posicions (del 13è al 8è) però Redding, Dovizioso i Crutchlow li anirien fent de tap. I Jorge Lorenzo podia fer 1:33, però alts, i feinada tenia.
Set voltes va durar la festa de Zarco. Però Viñales no es va poder escapar tot i portar la cursa a l'1:32 per volta. Per un moment va semblar que Márquez podria atacar Rossi, però la realitat era que el rival venia per darrere i era Pedrosa. A ritme de Yamaha li va retallar un segon i mig en set voltes i va provocar el segon error de la temporada del cerverí, una caiguda (la vuitena del curs, la tercera a Le Mans) en el ràpid revolt 5, en la volta 17), que li va costar un zero quan tenia 11 punts al sarró.
Dos errors en una volta
Però, per errades, les de Valentino Rossi. L'1:32 va acabar degradant les gomes de Zarco, que va ser presa de la segona Yamaha Factory (volta 22, a la xicana). En tres voltes més Viñales ja tenia el seu veterà company al clatell i no va poder evitar que el superés (volta 25). Hi havia la victòria i el lideratge del campionat en joc. Qui acabés a davant manaria. Amb la goma a les últimes Rossi encara va ser capaç de fer un 1:32.3 en la seva última volta dret. En l'última va marxar llarg en una esquerra i Mack el va superar. No en va tenir prou amb l'avís i, ambiciós com sempre, va fer un últim intent, tan forassenyat que va perdre la moto de darrere i de davant, amb gran alegria de Zarco i de Dani Pedrosa, que sí que van tenir seny.
Per guanyar, Viñales va necessitar que les dues últimes voltes fossin les més ràpides de la seva cursa, una prova de com n'és de cara cada victòria. Justament a Le Mans, l'escenari de la primera victòria (2011, en 125 cc) i del seu primer podi en Moto GP (2016).
Les 500 victòries teòriques de Yamaha en el mundial
No havia pogut ser ni a Austin (victòria de Márquez) ni a Jerez (Pedrosa), però a Le Mans, un territori tan propici per a Yamaha que fins i tot Zarco va fer podi amb un equip satèl·lit, va arribar el triomf número 500 de Yamaha en les diferents categories del mundial. Amb tot, hi ha una discordança entre la xifra feta pública ara i la documentació disponible, també de documentació oficial del campionat, segons la qual Yamaha suma 47 victòries en 125 cc, 165 en 250 cc, 66 en 350 cc –Yamaha només en comptabilitza 63, aquí hi ha la diferència–, 120 en 500 cc i 105 en Moto GP, en total 503. Si aquesta fos la xifra bona, el triomf 500 de Yamaha hauria estat la que va aconseguir Lorenzo a Xest en el seu comiat l'any passat.