Fórmula 1

El doblet més agònic de Ferrari

Vettel i Räikkönen s’imposen en el GP d’Hongria, malgrat que l’alemany ha de trampejar un problema tècnic tota la cursa

Hamilton empaita els bòlids vermells i, en no poder superar-los, torna el tercer lloc a Bottas

Una cavalcada plàcida es va convertir en una desfilada agònica
Gràcies a Kimi (i Lewis), ara Vettel té catorze punts d’avantatge

Un doblet de Ferrari en el GP d’Hongria no era un resultat inversemblant, després que els bòlids vermells ocupessin la primera línia de la graella dissabte, per segon cop enguany. Però el que de bon començament semblava que seria una cavalcada plàcida de Sebastian Vettel i Kimi Räikkönen al capdavant es va convertir en una desfilada agònica, a causa d’un problema tècnic en el volant de l’SF70H número 5, que en comptes d’anar dret en les rectes es torçava cap a l’esquerra.

Un entrebanc insòlit, que va estar a punt d’esguerrar el primer triomf vermell en presència del president de la marca, Sergio Marchionne –fins ahir no havia vist guanyar mai els seus cotxes–. Si no va ser així va ser gràcies, en bona mesura, al bon ofici de Kimi Räikkönen, que va sacrificar la seva estratègia i va malbaratar el seu ritme per cobrir les espatlles del seu cap de files i protegir-lo de l’atac de Lewis Hamilton.

El pilot anglès va ensumar la sang vermella que brollava del bòlid del seu rival pel títol i va revifar de cop i volta, en una cursa en què va semblar que arrencava adormit i sense esma per tirar endavant, com si estigués convençut que el doblet de Ferrari estava gravat amb foc en el palmarès fins i tot abans que s’apagués el semàfor. Per si no fos prou, la ràdio no funcionava, però tan bon punt va recuperar la comunicació amb l’equip i el van posar al dia de la situació, el depredador que porta a dins va despertar. Com Vettel, Hamilton va gaudir de la col·laboració estel·lar del seu company, Valtteri Bottas. El finlandès, tercer d’inici, no va dubtar a atendre la petició de l’equip de deixar passar l’altre W08, per tal que fos el número 44, més ràpid, qui ataqués els Ferrari.

Fins aquí, semblava que tant els alemanys com els italians miraven d’afavorir el seu primer pilot a qualsevol preu, però en el cas de Mercedes hi havia un afegitó fonamental. “Si no els encalço i els supero, el tornaré a deixar passar”, va afirmar Hamilton per ràdio, quan faltaven poc més de vint voltes. El problema va ser que Bottas es va despenjar del trenet capdavanter, i fins i tot va estar a punt de caure a les urpes del Red Bull supervivent, de Max Verstappen, cinquè. Però Hamilton va complir la seva paraula i, quan va haver decidit que no era possible culminar l’atac –encara que no ho sembli, avançar a Hungaroring és gairebé tan feixuc com a Mònaco, l’escenari de l’anterior doblet de Ferrari, fa dos mesos–, va aixecar el peu en l’última volta i, en l’últim revolt, va tornar el tercer lloc al finlandès, vigilant que Verstappen no aprofités l’avinentesa per prendre-li la cartera.

Els Red Bull, fora de joc

El pilot holandès de Red Bull i el seu company Daniel Ricciardo van fer prou costeruda la cursa de Hamilton en la sortida, quan tots dos el van superar en el primer revolt. En el segon, però, Verstappen va anar llarg i va envestir el seu company. El radiador esquerre de l’RB13 número 3 es va trencar i l’australià va haver de plegar. De retruc, la neutralització de la cursa durant cinc voltes –per retirar el cotxe i netejar la pista– va permetre que la majoria del grup pogués resoldre la cursa amb una sola aturada, per canviar les rodes supertoves per les toves.

Verstappen va mantenir el quart lloc, però va quedar fora de joc perquè els comissaris el van sancionar amb deu segons, com si haver eliminat el company no fos un càstig prou sever per a l’equip. En canvi, no es va castigar una maniobra semblant de Hülkenberg a Grosjean en el primer revolt. “Si això està permès, serà una cursa molt bruta!”, va etzibar per ràdio el company del francès, Magnussen, en veure-ho. Dit i fet, el danès va empènyer l’alemany fora de la pista en els últims girs, i va ser sancionat amb cinc segons.

Els comissaris tampoc van penalitzar el cop de colze de Sainz a Alonso en la represa de la cursa, quan lluitaven pel sisè lloc, el primer dels altres. Es van aturar junts, en l’equador de la cursa, i en la volta següent l’asturià es va fer valer amb un bon avançament al madrileny, iniciat en el primer revolt i culminat en el segon. Oli en un llum, el de McLaren-Honda va rubricar el sisè lloc amb la millor volta de la cursa, en el penúltim gir, un fet que demostra fins a quin punt el líder va alentir el ritme de cursa.

La lluita entre els pilots espanyols va ser prou entretinguda, però la tensió al voltant del primer lloc trontollós de Vettel va ser frenètica. Quan el ritme del líder va decaure, Ferrari va decidir lligar curt Räikkönen per tal de preservar la victòria del cotxe que tocava. Tots dos es van aturar en voltes consecutives, de manera que van mantenir les posicions. “Tenia prou velocitat per seguir endavant”, es va queixar el finlandès per ràdio, encara aliè al problema que tenallava l’altre cotxe vermell. “[Vettel] té un problema de manejabilitat”, li van explicar poc després, alhora que recomanaven a l’alemany que evités mossegar gaire els pianos.

El finlandès ja havia sacrificat les seves possibilitats de victòria a Mònaco, on tenia la posició preferent però l’estratègia va afavorir Vettel, i ahir va tornar a ser un escuder fidel. De segur que Marchionne devia rumiar que Kimi mereix que li renovin el contracte, un any més. Gràcies a ell –i al joc net de Hamilton envers el seu company–, el magre puntet d’avantatge de Vettel en la vigília s’ha estirat fins a catorze, abans de marxar de vacances.

He tingut les mans prou ocupades. El volant anava tort i cada vegada anava pitjor. Crec que no he fet cap favor a Kimi
Sebastian Vettel
2
voltes ràpides
en cursa ha aconseguit Alonso amb McLaren-Honda. L’any passat, a Monza, i ahir.
És dur perdre tres punts, però Valtteri ha estat un cavaller, m’ha deixat passar i jo havia de fer el mateix
Lewis Hamilton
No tots els companys et tornarien el lloc si tenen el podi a l’abast. Li agraeixo que ho hagi fet
Valtteri Bottas
He estat tota la cursa rere Sebastian. No era la situació ideal, perquè podia anar més ràpid però estava allà clavat
Kimi Räikkönen
[Hülkenberg] ha esguerrat la cursa de Romain i no li han fet res. Jo ni tan sols l’he tocat, i m’han caigut cinc segons
Kevin Magnussen
Aquest era un dels caps de setmana en què sabíem que seríem més competitius, i no hem comès cap errada
Fernando Alonso
Envestir el meu company no era la meva intenció. Ho he intentat evitar, però he blocat les rodes i no he pogut
Max Verstappen

El mundialet català ja té dates

El Circuit de Barcelona-Catalunya igualarà l’any que ve el rècord d’aquesta dècada d’activitat oficial de F-1. Com va transcendir fa dues setmanes, la instal·lació vallesana ha estat l’escollida pels equips per organitzar íntegrament les proves de pretemporada, i també un dels dos tests de grup de dos dies que es fan durant el curs, i que el 2017 s’hauran fet a Bahrain i –a partir de demà– a Hungaroring. La FIA encara no ho ha confirmat de forma oficial, però el portal britànic Autosport també n’ha avançat les dates. La primera tongada de proves se celebrarà del 26 de febrer a l’1 de març (de dilluns a dijous) i la segona, del 6 al 9 de març (dimarts a divendres). Dues setmanes després, el 25 de març, arrencarà el curs, a Melbourne. El Gran Premi de Catalunya serà del 10 al 13 de maig, i el test posterior, el 15 i 16 de maig. Així, doncs, el 2018 la F-1 en ple farà parada i fonda de forma oficial a Montmeló durant catorze dies, els mateixos que el 2016 i dos més que el 2017.

Per oblidar

Primer divendres i primer... abandonament diumenge. Ricciardo va ser víctima de l’escomesa de Verstappen en l’embolic dels primers revolts.

Per emmarcar

El gest de Hamilton de renunciar al tercer lloc –i tres punts– per tal de mantenir la seva paraula va ser una mostra de cavallerositat digna d’un campió.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)