Motociclisme

moto gp

gp de la gran bretanya

La ‘fumata blanca’ fatal

Motociclisme. Marc Márquez no havia trencat mai cap motor en 84 grans premis amb Honda. De fet, des que els propulsors són de quatre temps, les avaries són comptadíssimes

La temporada 2017 és la quinzena en què totes les motos de la categoria reina són de quatre temps. Fa una dècada i mitja que va passar a la història el temut gripatge propi dels propulsors de dos temps quan els cilindres es col·lapsaven per falta de lubricació i des d’aleshores les avaries són mínimes. Però diumenge el motor Honda de Marc Márquez va dir prou. A Valentino Rossi li va passar el mateix a Mugello 2016 (i a Jorge Lorenzo en el warm-up de la mateixa cursa) i l’italià sempre va assenyalar aquell incident com el que el va fer anar a remolc de Márquez en la lluita pel títol.

HRC ja farà saber què va passar quan hagi desmuntar el motor, però la fumerada blanca o blavosa que va expulsar de cop l’Honda número 93 per l’escapament sol ser causada per la destrucció d’una de les parts mòbils internes del motor, normalment una biela o un pistó. Perquè aquí no hi ha turbos als quals culpar.

El primer en 84 GP

Marc Márquez va debutar a MotoGP amb Honda l’any 2013. Quatre anys més tard, ha aconseguit tres títols (75%), 32 victòries (38%), 58 podis (69%), 43 posicions preferents (51%)... i 13 zeros (15%) dels quals fins diumenge passat cap havia estat per un motor trencat. I res no ho feia pensar a Silverstone, amb un propulsor que havia estat estrenat a Brno i que no tenia ni l’equivalent a dos grans premis a l’esquena.

Els pilots de la categoria reina tenen, des del 2009, limitat a set el nombre de motors que poden utilitzar al llarg de l’any, excepte els equips nouvinguts (en aquest cas KTM i Aprilia), que en poden posar nou. El de Márquez era el cinquè de la temporada. Els equips els fan entrar en rotació per evitar haver-ne de descartar cap i poder esgotar la seva vida útil en algun entrenament lliure i, de fet, des que es va implantar la norma, només Loris Capirossi (Suzuki, 2009) ha superat el màxim permès.

Els motors estan construïts perquè superin els 1.500 km exigits al màxim, equivalent a tres grans premis sencers (a Silverstone, un pilot que hagués aprofitat al màxim totes les sessions lliures i hagués disputat Q1 i Q2 hauria recorregut108 voltes, uns 635 km). Aquest any se n’ha trencat algun de Ducati (Dovizioso i Petrucci), però en cap cas durant la cursa.

Nous de trinca

El motor trencat a Silverstone és el primer que descartarà Márquez –HRC ja n’ha llençat un de Pedrosa i dos de Crutchlow–, però el campió encara en té dos de nous de trinca i un amb poc quilometratge. La fiabilitat d’Honda és alta –l’anterior trencadissa de motor va ser de Nicky Hayden el 2007, però era el primer any dels propulsors rebaixats a 800 cc dels 990 anteriors, la mateixa cilindrada del reglament actual.

7
motors
per temporada té cada pilot. A la majoria els en queden dos de nous i dos o tres més encara útils.
174
grans premis
consecutius d’HRC sense trencar cap motor en cursa. Des d’Austràlia 2007.
72%
dels abandonaments
en MotoGP d’aquest any han estat a conseqüència de les caigudes (41 de 57).

Aleix Espargaró és el més perjudicat

Gairebé tres de cada quatre retirades a MotoGP són conseqüència d’una caiguda, bé perquè la moto ja no es posa en marxa o bé pels danys causats a manetes, palanques i pedals, que no deixen cap alternativa a dirigir-se al box. Del 28% que són per causa mecànica, els problemes elèctrics o electrònics són majoria, excepte a Aprilia. La marca italiana sí que col·lecciona avaries de motor, i Aleix Espagaró encapçala aquest rànquing. Cinc de les seves sis retirades han estat per causa mecànica, amb quatre motors avariats (dos dels quals, trencats). Dels quinze primers, Espargaró és qui més zeros té (6) amb una sola caiguda, en el GP de l’Argentina.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)