Valentí Fradera - barcelona / ciutat de mèxic
L’ambició de Max Verstappen li va valer la segona victòria en les últimes quatre curses i, de retruc, va condicionar la resolució del títol entre Sebastian Vettel i Lewis Hamilton en el GP de Mèxic. Amb el Red Bull de l’holandès segon en la graella, intercalat entre el Ferrari número 5 i el Mercedes número 44, es flairava una sortida de vertigen, amb una acceleració de prop de 900 metres abans del primer revolt. Dit i fet, Verstappen va prendre el rebuf de Vettel, el va atacar en el primer revolt i, en superar-lo en el segon, el va descol·locar abans del tercer. Hamilton ho va aprofitar per mirar d’avançar el Ferrari, però l’aleró del bòlid vermell va punxar la roda posterior dreta del W08, en un incident de cursa que els comissaris esportius ni tan sols van investigar.
Els dos aspirants al títol van haver d’aturar-se a boxs al final del primer gir, i el títol va caure a les mans de Hamilton en aquell moment. A Vettel, només li valia acabar primer o segon, però el seu sostre va ser un quart lloc del tot insuficient. Ferrari ni tan sols es va plantejar que Kimi Räikkönen cedís el tercer graó del podi al seu cap de files, atès que ser tercer o quart no canviava res, i el segon era l’altre Mercedes, de Valtteri Bottas. Per si no fos prou, quan faltaven dues voltes Hamilton per fi va superar Fernando Alonso, al final d’un encès duel entre els pilots que deu anys enrere havien estat companys d’equip a McLaren, quan l’asturià ja era bicampió del món i l’anglès tot just debutava en la categoria reina. Llavors Lewis es va enlairar fins al novè lloc, posició que obligava Vettel a guanyar per endarrerir un parell de setmanes el quart títol del seu rival.
L’èxit de Hamilton va robar protagonisme a l’exhibició de Verstappen, però la cavalcada de l’holandès va ser sensacional. El seu ritme era tan fort que l’equip va acabar demanant-li que aixequés el peu. “Entesos, m’ho prendré amb calma”, va prometre per ràdio. Quan el seu enginyer hi va insistir, perquè Max continava fent els mateixos temps, el pilot va replicar: “Doncs ho sento molt!” La millor volta de la cursa, la va fer Vettel en la volta 68 –a totes i calçat amb ultratous, després de fer una segona aturada a boxs–, però tres girs abans Verstappen havia voltat tot just una dècima més lent, amb supertous i quan, en teoria, estava deixant passar les voltes per creuar la meta, amb 20 segons d’avantatge.
Els 20 anys li proven. L’endemà de fer-los, fa encara no un mes, Verstappen va vèncer a Sepang –amb avançament a Hamilton inclòs–, i en les tres curses següents no ha baixat del podi, per bé que la setmana passada, a Austin, no hi va poder pujar perquè els comissaris esportius van jutjar il·legal el seu avançament a Räikkönen en l’últim gir.
Rere Vettel, l’últim classificat en la volta del líder, va brillar un altre jove estrella, Esteban Ocon. El francès –rival de Verstappen en la F-3, fa tot just tres anys– va entrar cinquè, igualant el seu millor resultat, que havia assolit al maig, al Circuit de Barcelona-Catalunya. Amb els seus punts, i els de l’ídol local Sergio Pérez, setè, Force India s’ha assegurat el quart lloc en la taula d’equips per segon any seguit, només rere Mercedes, Ferrari i Red Bull.
1.069
voltes
de les 1.070 previstes fins ara ha completat Hamilton. Ahir, Verstappen el va doblar.
Estic decebut perquè acabem de perdre el títol, però ara és el moment de felicitar Lewis, perquè s’ho mereix
Sebastian Vettel
La sortida ha estat decisiva. Després d’allò de la setmana passada [sanció a Austin], aquesta ha estat la cursa ideal
Max Verstappen
He arrencat bastant bé, però rere meu tothom m’ha agafat el rebuf i m’han avançat. Encara bo que ens n’hem refet prou bé
Kimi Räikkönen
Ara mateix tinc sentiments oposats. No és la cursa que volia, cedint 40 segons en una volta, però no m’he rendit
Lewis Hamilton
El resultat és prou bo i està bé haver donat un cop de mà a Lewis, però el Red Bull era massa ràpid en aquest circuit
Valtteri Bottas
1r | Max Verstappen (Red-Bull-TAG) | | 1h36:26.552 |
2n | Valtteri Bottas (Mercedes) | a 19.678 |
3r | Kimi Räikkönen (Ferrari) | a 54.007 |
4t | Sebastian Vettel (Ferrari) | a 1:10.078 |
5è | Esteban Ocon (Force India-Merced.) | | a 1 volta |
6è | Lance Stroll (Williams-Mercedes) | | a 1 volta |
7è | Sergio Pérez (Force India-Mercedes) | | a 1 volta |
8è | Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) | | a 1 volta |
9è | Lewis Hamilton (Mercedes) | | a 1 volta |
10è | Fernando Alonso (McLaren-Honda) | | a 1 volta |
11è | Felipe Massa (Williams-Mercedes) | | a 1 volta |
12è | Stoffel Vandoorne (McLaren-Honda) | | a 1 volta |
13è | Pierre Gasly (Toro Rosso-Renault) | | a 1 volta |
14è | Pascal Werhlein (Sauber-Ferrari) | | a 2 voltes |
15è | Romain Grosjean (Haas-Ferrari) | a 2 voltes |
ret | Carlos Sainz (Renault) | | volta 59 |
ret | Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) | | volta 55 |
ret | Brendon Hartley (Toro Rosso-Ren.) | | volta 30 |
ret | Nico Hülkenberg (Renault) | | volta 24 |
ret | Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer) | | volta 5 |
|
Fa quatre curses que Verstappen no baixa del podi, tot i que a Austin no hi va pujar.