Fórmula 1

Substància invisible

L’or líquid que mou la F-1

Els combustibles i lubricants que circulen per les tripes del motor són la divisa que empeny l’esport

Els tècnics de Petronas ens ensenyen el laboratori mòbil on analitzen els productes que utilitza Mercedes

Diuen que els diners mouen la fórmula 1. Però el que l’empeny és un altre tipus de divisa: els combustibles i lubricants que circulen per les tripes del motor com un veritable or líquid. Cada equip de F-1 té un proveïdor d’hidrocarburs, i els seus productes no només tenen una importància cabdal en el funcionament de la mecànica sinó també en la potència que pot arribar a entregar. “No estic autoritzat a concretar la xifra, però tenim una idea de l’avantatge que ofereixen els nostres productes”, responia amb un somriure murri Salvatore Schembri, interpel·lat per aquest diari sobre les dues dècimes per volta de guany que altres fonts han airejat. Aquest enginyer mecànic és el responsable en F-1 de Petronas, el soci petrolier malaisi de Mercedes, a qui subministra la benzina, l’oli del motor i la transmissió, els fluids hidràulics i el refrigerant del sistema híbrid.

Com un anàlisi de sang

Amb l’ajuda del seu col·lega Nasri Shafie, són dos membres vitals del grup de 45 tècnics que l’equip de matriu alemanya desplaça a les curses. La seva tasca és doble. En primer lloc, han de garantir que el combustible utilitzat per Mercedes –i els seus clients, Force India i Williams– tingui els mateixos components i en la mateixa proporció que la mostra homologada en poder de la FIA, i que no s’hagi contaminat en el transport ni al traspassar-lo a les màquines de fer gasolina. “Durant el cap de setmana la FIA pren mostres aleatòries de la gasolina. Si no coincideix amb la que havíem homologat –amb un 0,1% de tolerància– ens poden desqualificar”, assenyala Schembri.

En segon lloc, tenen cura de la integritat de la mecànica, mitjançat l’anàlisi de les mostres de lubricant. Si hi detecten rastres massa elevats de metalls –alumini, acer, titani i plata– poden anticipar i prevenir la trencadissa d’un pistó o del turbo.

“La nostra feina és com la d’un infermer fent anàlisis de sang”, il·lustra l’enginyer torinès, que fa tres anys que treballa a la F-1, mentre que Shafie s’hi ha incorporat aquest any, com a part d’un programa per dur joves enginyers malaisis a la categoria. Petronas disposa d’un laboratori mòbil rere els boxs, que els dos tècnics van ensenyar a L’Esportiu durant el cap de setmana a Montmeló. Allà analitzen els hidrocarburs dels tres equips. Els anàlisis de l’oli del motor són força àgils; el de detecció de metalls dura un minut i el de viscositat, cinc. Però el de la benzina és un procés feixuc, atès que cadascun s’allarga fins a mitja hora i només en poden fer dos alhora. L’or líquid s’atomitza i s’escalfa des de 40º fins a 280º.

La relació, però, és simbiòtica. Per a Petronas, la F-1 és un banc de proves inigualable. “És un entorn molt feixuc, l’oli del motor s’utilitza en les condicions més dures possibles. Hem après a desenvolupar olis que permeten reduir la temperatura en el motor. Això permet fer els radiadors més petits i, per tant, baixar el pes i millorar l’aerodinàmica. De tot plegat n’aprenem per fer els nostres olis d’ús normal.” Encara que la F-1 la moguin els diners, aquests elixirs màgics valen el seu pes en or, encara que sigui líquid.

1.200
litres
de gasolina desplaça Petronas a cada cursa i per a cadascun dels seus equips (Mercedes, Force India i Williams). Es reparteixen en 6 bidons de 200 litres per a cada equip, i cal analitzar una mostra de cada bidó per garantir que el contingut no s’hagi contaminat.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)