Fórmula 1

L’estrella i l’estrellat

Hamilton s’imposa en el GP d’Alemanya havent arrencat catorzè i desbanca Vettel del primer lloc en la general

El pilot alemany surt de la pista sota un xàfec en les últimes voltes i suma el primer zero del curs

De l’infern al paradís en vint-i-quatre hores. I viceversa. Lewis Hamilton va tocar fons dissabte a Hockenheim, quan una avaria el va ensorrar en la graella i en la moral, i ahir va acaronar el cel amb una victòria que va qualificar d’“inversemblant”. A la inversa, Sebastian Vettel va topar de cara amb la realitat més cruel, quan un petit xàfec –no feia falta muntar les rodes de pista molla– va provocar que anés de pet cap a la barrera en el tretzè revolt, al bell mig de l’estadi. L’endemà de la cinquena posició preferent del curs, el pilot alemany de Ferrari va sumar el primer zero de l’any.

Hamilton i ell estan empatats a quatre victòries després d’onze curses, però l’anglès torna a ser el líder de la general. Per si no fos prou, Valtteri Bottas va ser segon amb l’altre Mercedes, al davant de Kimi Räikkönen, de manera que l’estrella de tres puntes també torna a liderar la taula de constructors.

Alleujament i befa

Els núvols no van descarregar de debò fins que la cursa ja va haver acabat, i quan els tres primers van pujar al podi plovia a bots i barrals. Un alleujament per a Lewis i una altra befa per a Sebastian. Fins al seu error en la volta 52 (de 67), Ferrari tenia la cursa prou ben apamada, amb l’alemany primer seguit per Kimi, Bottas, Verstappen i Hamilton, que només havia necessitat catorze girs per enlairar-se des del catorzè lloc fins al cinquè, però a més de vint segons de Vettel. Llavors Max va caure al parany amb les primeres gotes i va aturar-se per muntar les rodes intermèdies, però la pluja va amainar i va haver de tornar a calçar les llises.

Hamilton ja era quart, alhora que Bottas encalçava Räikkönen i el superava quan el finlandès de Ferrari va anar llarg en el setè revolt mentre doblava Magnussen. Tot seguit Vettel va caure de cop a l’infern i la cursa es va neutralitzar amb el cotxe de seguretat. Valtteri i Kimi ho van aprofitar per fer una segona aturada a boxs. Hamilton també va enfilar cap al box, però en l’últim instant va tornar a la pista i es va trobar primer rere un altre Mercedes però fora de concurs, l’AMG GT R Safety Car. Els comissaris van investigar la maniobra irregular del 44, però tot va quedar en un avís. En la represa, Bottas, amb un joc nou d’ultratous, va atacar Hamilton com si el mundial se’l juguessin entre ells, fins que el cap tècnic James Allison li va demanar que mantingués la posició.

No va ser l’única ordre d’equip que es va sentir per ràdio. Vint voltes abans, Räikkönen havia cedit el primer lloc a Vettel, atenent la críptica petició del cap de pista Jock Clear. “Si vols que el deixi passar, digue-m’ho i llestos”, va replicar el finlandès abans de cedir el pas. Kimi s’havia enlairat fins al primer lloc perquè havia estat el primer a aturar-se, en la volta 14, i el seu ritme amb un joc nou de pneumàtics tous era més ràpid que el de Vettel, Bottas i Verstappen, que el precedien amb els ultratous de la sortida. Quan tots tres es van anar aturant, entre les voltes 25 i 29, el segon Ferrari els va desbancar.

Però la millor jugada tàctica la va fer Hamilton, l’únic entre els sis primers que va resoldre la cursa amb una sola aturada a boxs (Bottas i Kimi en van fer dues, i Max, Hülkenberg i Grosjean, tres, incloent-hi un pas frustrat pel compost intermedi). La dissort de dissabte li va permetre sortir amb el pneumàtic tou i allargar la primera tirada fins a la volta 42, moment en què va poder muntar l’ultratou i sobreviure al xàfec que va deixar Vettel sense alè.

LA DADA

1
victòria
ha aconseguit Hamilton des de més enllà del sisè lloc de la graella, ahir, quan va arrencar 14è.

PROTAGONISTES

Ha estat una cursa boja. He tingut mala sort amb l’intermedi, però al capdavall no ha compromès el resultat
Max Verstappen
He llençat la victòria a la bassa. Teníem prou velocitat però he acabat a la graveta
Sebastian Vettel
Mai vaig pensar que podria fer una cosa així. Guanyar des d’aquell lloc en la graella ha estat inversemblant
Lewis Hamilton
1rLewis Hamilton (Mercedes)1h32:29.845
2nValtteri Bottas (Mercedes)a 4.535
3rKimi Räikkönen (Ferrari)a 6.732
4tMax Verstappen (Red-Bull-TAG)a 7.654
Nico Hülkenberg (Renault)a 26.609
Romain Grosjean (Haas-Ferrari)a 28.871
Sergio Pérez (Force India-Mercedes)a 30.556
Esteban Ocon (Force India-Mercedes)a 31.750
Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari)a 32.362
10èBrendon Hartley (Toro Rosso-Honda)a 34.197
11èKevin Magnussen (Haas-Ferrari)a 34.919
12èCarlos Sainz (Renault)a 43.069
13èStoffel Vandoorne (McLaren-Ren.)a 46.617
14èPierre Gasly (Toro Rosso-Honda)a 1 volta
15èCharles Leclerc (Sauber-Ferrari)a 1 volta
ret.Fernando Alonso (McLaren-Renault)volta 65
ret.Lance Stroll (Williams-Mercedes)volta 53
ret.Sebastian Vettel (Ferrari)volta 51
ret.Serguei Sirotkin (Williams-Merc.)volta 51
ret.Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG)volta 27
LÍDERS SUCCESSIUS
Vettel, volta 1 a 25, Bottas, 26 a 28, Räikkönen, 29 a 38, Vettel, 39 a 51, Bottas, 52, Hamilton, 53 a 67
VOLTA RÀPIDA
L. Hamilton (1:15.545, a 217,968 km/h)v. 66
CAMPIONAT DE PILOTS
1rLewis Hamilton (Mercedes)188
2nSebastian Vettel (Ferrari)171
3rKimi Räikkönen (Ferrari)131
4tValtteri Bottas (Mercedes)122
Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer)106
Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer)105
Nico Hülkenberg (Renault)52
Fernando Alonso (McLaren-Renault)40
Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)39
10èSergio Pérez (Force India-Mercedes)30
11èEsteban Ocon (Force India-Mercedes)29
12èCarlos Sainz (Renault)28
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS
1rMercedes310
2nFerrari302
3rRed Bull-TAG Heuer211
4tRenault80
Force India-Mercedes59
Haas-Ferrari59
McLaren-Renault48
Toro Rosso-Honda20
Sauber-Ferrari18
PRÒXIMA CURSA
GP d’Hongria, 29 de juliol

Per emmarcar

Només en tretze curses (de 986) un pilot havia guanyat havent sortit catorzè o pitjor. Ahir Lewis s’hi va afegir.

Per oblidar

Sense la pluja tenia la victòria a la butxaca. Hockenheim continua sent un terreny vedat per a Sebastian Vettel.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)