Motociclisme

Silverstone fa aigües

Els pilots i la direcció de la cursa van acordar anul·lar les tres proves a causa de les males condicions del traçat, que va quedar del tot impracticable perquè el nou asfalt no aconsegueix drenar la pluja

La pluja, afe­gida al mal asfal­tatge del cir­cuit de Sil­vers­tone, va obli­gar a can­cel·lar les tres cur­ses del Gran Premi de la Gran Bre­ta­nya de moto­ci­clisme. En una reunió cele­brada a quarts de cinc de la tarda (hora cata­lana), els pilots i la comissió de segu­re­tat van acor­dar que el traçat anglès no reu­nia les con­di­ci­ons de segu­re­tat necessàries per poder córrer i es va deci­dir anul·lar el gran premi. L’acu­mu­lació d’aigua gai­rebé en la tota­li­tat del cir­cuit, a diferència de l’última jor­nada d’entre­na­ments, en què les pit­jors con­di­ci­ons es van con­cen­trar només en alguns punts, va dei­xar la pista del tot imprac­ti­ca­ble. “Ahir el pro­blema estava en els revolts 7 i 8, però avui és a tota la pista. En tots els sec­tors, en tocar gas la moto fa hidro­pla­natge. Si con­ti­nua així, serà impos­si­ble córrer”, adver­tia Aleix Espar­garó poc abans de l’hora pre­vista de la cursa de MotoGP.

La pre­visió de mal temps ja va fer modi­fi­car els hora­ris de les cur­ses, i es va pren­dre la decisió d’avançar la de MotoGP a les 12.30 h (hora cata­lana) perquè els pronòstics eren millors. Cada cate­go­ria va poder dis­pu­tar el warm-up en sec, però cap a les deu del matí va aparèixer la pluja i l’asfalt va que­dar negat. El recent asfal­tatge de Sil­vers­tone va que­dar qüesti­o­nat. Pri­mer, perquè no eli­mina els bonys del traçat, però sobre­tot perquè el dre­natge –en un país on plou cada dos per tres– és del tot defi­ci­ent. Aquest fet podria moti­var una inves­ti­gació per part dels res­pon­sa­bles del cir­cuit.

Els pilots van arri­bar a fer la volta de for­mació de gra­e­lla, en la qual Álvaro Bau­tista va tenir una sor­tida de pista i Mave­rick Viñales va tenir dos ensurts en per­dre l’adherència de la roda del davant. La direcció de la cursa va deci­dir ajor­nar la prova fins a nova ordre. Abans de les cinc de la tarda hi va haver diver­ses ins­pec­ci­ons del traçat i reu­ni­ons amb els equips per defi­nir un pla. D’entrada es va des­car­tar la pos­si­bi­li­tat de tras­lla­dar el gran premi a la jor­nada d’avui. La majo­ria d’equips no hi esta­ven dis­po­sats a causa dels pro­ble­mes logístics que això els gene­rava. A més, com que avui és fes­tiu a la Gran Bre­ta­nya, molts comis­sa­ris de pista ja esta­ven com­pro­me­sos amb altres cur­ses i no hi hau­ria hagut el per­so­nal neces­sari per aten­dre la prova.

L’única pos­si­bi­li­tat que que­dava era ajor­nar al màxim la dis­puta de les cur­ses –la de MotoGP ja havia que­dat repro­gra­mada a 16 vol­tes en comp­tes de 20–, espe­rar que la pluja parés i que la pista s’assequés prou per poder rodar. L’orga­nit­zació va mar­car les 19.30 h (una hora més tard a Cata­lu­nya) com a hora màxima d’inici de la prova. Men­tres­tant, uns cami­ons equi­pats amb escom­bres feien vol­tes al cir­cuit per eli­mi­nar l’exce­dent d’aigua, una feina que s’afe­gia als tre­balls que es van fer durant la nit en la zona més con­flic­tiva del traçat per acon­se­guir que drenés bé l’aigua acu­mu­lada.

L’aigua i la tem­pe­ra­tura

Els pilots, però, no van veure la situ­ació gens clara, i en la reunió de les cinc de la tarda es va acor­dar anul·lar el gran premi sen­cer, un fet que no havia succeït des del 1981. El pro­blema no van ser només els bas­sals acu­mu­lats al llarg del traçat, sinó també la tem­pe­ra­tura de l’asfalt. Amb només 12 graus, els dis­cos de car­boni i els pneumàtics de les motos no es podien escal­far prou. “No només fas hidro­pla­natge; els pneumàtics no aga­fen tem­pe­ra­tura i no et pots incli­nar perquè no tens adherència”, va expli­car Dani Pedrosa. En la reunió cele­brada amb la comissió de segu­re­tat, tots els pilots van estar d’acord amb aquesta decisió, excepte l’aus­tralià Jack Miller, con­su­mat espe­ci­a­lista en con­ducció sobre aigua.

LES REACCIONS

Ja heu vist el cotxe de seguretat, que té quatre rodes i gairebé surt de la pista. No podem córrer així
Cal Crutchlow
Els equips i els pilots volem córrer, però el més important és la seguretat, i així no es pot córrer
Jorge Lorenzo
Em sento bé sobre aigua, però si és perillós no es pot córrer. Comparat amb ahir, està pitjor. Avui és tota la pista
Àlex Rins
La pista no drena, hi queda aigua acumulada i és impossible controlar la moto. Córrer no és la millor opció
Álvaro Bautista
Crec que l’aigua no era un problema. Si entraves per l’interior, no n’hi havia. Hauria estat content de córrer
Jack Miller
Hi ha circuits on ha plogut més i hem corregut, però en aquest en la volta de formació gairebé no plovia i era impracticable
Ahir ja va passar el que va passar. Tenim un company a l’hospital. I si correm i torna a ploure a mitja cursa?
Marc Márquez
No només fas hidroplanatge; els pneumàtics no agafen temperatura i no tens adherència
Dani Pedrosa

Un gran premi anul·lat per la neu

La cancel·lació de tot un gran premi no es donava des del 1981. Aquella temporada havia de començar el 26 d’abril amb la disputa del Gran Premi d’Àustria, al circuit de Salzburg, però es van haver d’anul·lar totes les curses (125, 300 i 500 cc) perquè la pista va quedar coberta per la neu que havia caigut durant la nit. El 2008 es va escurçar la cursa de MotoGP del Gran Premi d’Indianapolis, que va guanyar Valentino Rossi, a causa del temporal provocat per la cua de l’huracà Ike. La prova de 250 cc es va anul·lar. Un any després, en l’estrena de la temporada a Qatar, la pluja va deixar disputar les curses de 125 i 250 cc, però la de MotoGP es va ajornar a dilluns perquè la pluja feia de mirall i reflectia la il·luminació nocturna.

Operen amb èxit Tito Rabat

Tito Rabat va ser operat amb èxit de la triple fractura de tíbia, peroné i fèmur, aquesta última oberta, que es va fer dissabte, després que la moto de Franco Morbidelli impactés contra ell. “L’operació ha anat molt bé o bastant bé. El cirurgià ha pogut fixar dues de les estructures femorals que estaven fracturades; la tercera estava desplaçada i segurament caldrà fer-ne un seguiment posterior. La tíbia sembla que també l’han pogut fixar bé”, va explicar el metge del mundial Ángel Charte. El pilot català continuava ahir a l’UCI per evitar una possible infecció. “Calculo que d’aquí a tres o quatre dies el traslladarem amb un avió medicalitzat a Barcelona, a la Dexeus, per seguir el tractament i fer el control de la infecció.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.