Un retorn i molts canvis
El WRC comença a Montecarlo amb novetats de gran volada, com ara la participació de Sébastien Loeb i el pas de Sébastien Ogier a Citroën
Toyota presenta l’alineació de pilots més ràpida
El mundial de ral·lis comença aquest vespre a Montecarlo marcat per l’expectació de veure Sébastien Loeb novament en acció en el WRC, ara amb Hyundai, i el rendiment de Sébastien Ogier amb el Citroën C3. Són les dues grans novetats d’un curs 2019 que passa de tretze a catorze ral·lis, amb la incorporació de Xile, i en què els pilots oficials hauran pogut escollir els números fixos que lluiran tot l’any. Ogier ha exercit el seu dret com a vigent campió i ha escollit l’1, mentre que Loeb ha triat el 19. “Al clàssic número 1 del campió del món hi he afegit el 9 dels títols mundials que he guanyat”, va aclarir a Birmingham durant la presentació del campionat, fa dues setmanes.
Tanmateix, quan encara no s’ha disputat ni un quilòmetre del curs, ja es pot assegurar que Loeb no incrementarà el palmarès de títols aquest any. El seu programa amb Hyundai és reduït, només sis proves, de manera que el seu gran objectiu és ajudar la marca coreana a guanyar per fi el títol de marques, després de tres anys seguits batuda successivament per Volkswagen, M-Sport Ford i Toyota. Loeb s’alternarà al volant del tercer i20 WRC amb Dani Sordo. Després de Montecarlo, l’alsacià correrà segur a Suècia, i l’últim dels seus sis ral·lis serà probablement el Catalunya, que el 2018 va guanyar, aleshores encara amb Citroën.
Salou pren la guspira
Precisament la victòria a Salou va ser la guspira que va provocar el retorn de Loeb al WRC, sis anys després del seu últim curs complet. En tenia tantes ganes que fins i tot va trencar vint anys de relació amb Citroën i Peugeot per anar a Hyundai. Tanmateix, a la marca francesa li queda el consol d’haver tancat el fitxatge d’Ogier, que torna així a l’equip dels seus inicis en el WRC, del qual va marxar el 2011 precisament per l’encesa rivalitat amb Loeb.
L’objectiu de Citroën és el títol de pilots. Amb només dos cotxes –per a Ogier i Lappi, procedent de Toyota–, no podrà aspirar a batre Hyundai i Toyota en l’apartat de marques, però confia cegament en l’efectivitat del pilot francès per aconseguir el de pilots. No debades, Ogier ha estat campió els últims dos anys amb M-Sport Ford, l’equip més fluix del grup.
La marxa d’Ogier a Citroën de bracet amb el patrocinador Red Bull va estar a punt de deixar fora de joc l’escuderia de Malcolm Wilson, però finalment continua endavant, per bé que amb un equip de circumstàncies. A Evans i Suninen encara els falta la regularitat dels campions, i Pontus Tidemand debuta amb un WRC i, de moment, només correrà a Montecarlo i Suècia.
Així doncs, el gran rival de Hyundai i Citroën és Toyota, vigent campiona de marques. L’equip amb seu a Finlàndia manté els ràpids Tänak i Latvala, i ha repescat Kris Meeke, acomiadat de Citroën a mitjan 2018 per l’excés d’accidents. L’aposta de Toyota per la velocitat sense compromisos s’afegeix a la competitivitat del Yaris. Si la fiabilitat els fa costat, Ogier, Neuville –i també Loeb– hauran de córrer de valent per batre’ls.
Jan Solans, en el mundial júnior
En el ral·li de Montecarlo no hi ha cap pilot català, però Jan Solans debutarà aquest any en el mundial júnior, que el seu germà gran Nil ja va guanyar el 2017. El campionat monomarca, amb Ford Fiesta R2 tots iguals i preparats per M-Sport, té cinc proves puntuables de les 14 del WRC: Suècia, Còrsega, Sardenya, Finlàndia i Gal·les, però no el ral·li Catalunya. El petit dels Solans, de 21 anys, ha preferit fer el salt directe al mundial sense passar per l’europeu, per bé que és conscient de la dificultat d’un calendari molt especialitzat. Per la seva banda, Nil Solans, de 26 anys, treballa per repetir un programa en WRC2 a partir de Còrsega, amb M-Sport.