El 2021 truca a la porta
Montmeló dona el tret de sortida a una temporada de transició en la F-1 amb grans incògnites de futur, com ara la continuïtat del Gran Premi de Catalunya
El coronavirus ha deixat el mundial sense el GP de la Xina
El mundial de fórmula 1 arrenca avui a Montmeló amb els primers tests oficials. Serà un dels campionats més extraordinaris dels últims anys. De fet, no ha pogut escapar-se dels efectes globals del coronavirus. La temporada estava dissenyada per ser la més llarga de la història (amb 22 grans premis), però l’epidèmia del Covid-19 ha provocat la suspensió de la prova de la Xina, que era la quarta de la temporada abans que les curses arribessin a Europa. L’entrada al Vell Continent ja no es farà per Catalunya com era habitual, sinó pels Països Baixos en el circuit de Zandvoort (3 de maig), que ha estat inclòs en el calendari.
El Gran Premi de Catalunya es farà el 10 de maig i podria ser l’últim si la negociació per allargar el contracte, que acaba aquest mateix any, no arriba a bon port. Amb eleccions catalanes pel mig, tot plegat serà més complex, ja que el govern català pot canviar de mans i és el que ha d’oferir les garanties financeres que exigeix Chase Carey.
No només Montmeló i Catalunya estan pendents del que passarà el 2021. Aquesta és l’última temporada que es regirà amb l’actual reglament. L’any vinent els equips es regularan per unes normes teòricament revolucionàries que comportaran, per exemple, un límit pressupostari fixat en 175 milions d’euros. Amb la idea de fer un campionat “més estret i menys previsible”, com va avançar el president de la FIA, Jean Todt, els bòlids del 2021 tindran un aspecte més futurista i s’haurien de veure més avançaments –la gran assignatura pendent de la fórmula 1–. Tot això, per reactivar un espectacle que molts consideren que ha anat minvant pel domini absolut, per exemple, de Mercedes, que abans de trobar la multinacional britànica Ineos com a nou patrocinador s’havia plantejat deixar el campionat.
En espera que tot canviï, avui a Montmeló es presentaran a primera hora les últimes escuderies que queden per fer-ho (Haas i Alfa Romeo) i a les 10 del matí començaran a rodar els monoplaces dels deu equips, en un programa molt comprimit de tres dies que s’espera plàcid en l’aspecte meteorològic, a diferència de l’any passat, quan la neu va privar de completar les tres jornades d’assajos.
Mercedes i els altres
L’escuderia de les fletxes de plata, amb la mateixa formació que l’any passat (Lewis Hamilton i Valtteri Bottas), surt com a clara favorita i, encara que no desplegui tot el seu potencial a Montmeló, com va passar fa dotze mesos, tothom pronostica que els seus cotxes tornaran a ser els més ràpids després de sis anys seguits guanyant els títol de pilots i constructors. La renovació de Hamilton és ara per ara l’afer que més preocupa en l’equip alemany. Pel que fa a la resta, la confiança és màxima.
Hamilton suma cinc títols amb Mercedes (més un altre amb McLaren) i porta una trajectòria implacable a l’escuderia alemanya, amb 52 victòries i 45 doblets amb els seus companys en aquesta etapa (Nico Rosberg i Bottas) en 121 curses.
Com en les edicions anteriors, Ferrari i Red Bull apareixen com les escuderies més preparades per batallar contra els temibles Mercedes. D’ells dependrà fer més atractiu i equilibrat un campionat que només s’ha animat en els últims anys gràcies a Sebastian Vettel (Ferrari) i Max Verstappen (Red Bull), que no han tingut prou regularitat per posar en dubte el domini de Mercedes.
Ferrari tindrà probablement els seus propis problemes interns després que el jove Charles Leclerc (22 anys) posés en dubte en molts circuits el lideratge de l’antic campió del món Vettel (32). A això s’hi van afegir errors d’estratègia que van dificultar la lluita contra Mercedes. Però la primera feina és tenir un bòlid més competitiu, fet al qual també aspira Red Bull, amb propulsió d’Honda per segon any consecutiu. La competitivitat i el talent de Verstappen (22 anys), que va guanyar tres grans premis el 2019, estan fora de debat.
A Montmeló s’hauria de començar a intuir si algun altre equip pot estar a l’altura de les grans escuderies. McLaren va fer un salt el 2019 amb Carlos Sainz i Lando Norris després d’una llarga travessia al desert.
LES DADES
Hamilton estrena el seu Laureus
El sis vegades campió del món Lewis Hamilton va ser premiat dimarts per primer cop amb el prestigiós premi Laureus, un guardó que va compartir en la categoria masculina amb Messi. Hamilton, que acaba contracte aquesta temporada, cobrarà el 2020 uns 34 milions d’euros i està negociant la renovació amb Mercedes, però la del 2021 és una temporada amb grans incògnites i aquesta n’és una. En equip pilotarà Hamilton?