Als Mercedes se’ls veu el llautó
Fórmula 1. Mercedes ensenya les cartes i Bottas fa el millor temps de la setmana de proves al Circuit de Barcelona-Catalunya, mentre que Vettel trenca el motor del Ferrari a mig matí
Mercedes ha escollit l’últim dia de la primera setmana de proves de F-1 al Circuit de Barcelona-Catalunya per ensenyar les cartes. Al matí, Valtteri Bottas va muntar els pneumàtics més tous disponibles i va fer una volta en 1:15.732. Per posar-ho en context, aquest registre és un segon i mig més ràpid que el millor de l’any passat a aquestes altures i mig segon inferior al millor temps absolut de la pretemporada passada, quan Sebastian Vettel va aturar el cronòmetre tot just tres mil·lèsimes abans que Lewis Hamilton. Ahir, el pilot alemany de Ferrari va estar de pega i va perdre mig dia després de trencar el motor a dos quarts d’onze del matí.
La demostració de Mercedes va continuar a la tarda, ara amb Hamilton al volant. El campió del món també ha muntat els compostos més tous –tan tous que, de fet, no s’utilitzen durant el GP de Catalunya de F-1 oficial–, però aixecava visiblement el peu a la recta principal per no ensenyar la pota més del compte. Només cal veure les velocitats punta comparades: Vettel ha superat els 329 km/h, mentre que Bottas ha arribat als 314 i Hamilton només ha fet 308. És a dir, l’equip de l’estrella treia tot el suc del W11 als revolts, però no tibava gaire a les rectes.
Ara com ara, l’equilibri de forces entre els dos equips més forts, el platejat i el vermell, no és gaire engrescador per als de Maranello. A la tarda, Vettel va tornar a sortir a la pista, amb un motor nou, però el seu millor temps va quedar a 2.6 segons del W11. Val a dir que no va muntar les cobertes de color vermell (les més toves), però la diferència de compostos només justifica poc més d’un segon d’aquest marge, segons les estimacions de Pirelli, el proveïdor de pneumàtics.
De fet, Ferrari reconeix que, ara com ara, no les té totes. “No soc tan optimista com l’any passat a aquestes altures. No crec que siguem tan ràpids com ells”, va admetre el cap Mattia Binotto. Quan diu “ells”, el directiu italià també hi inclou Red Bull-Honda, que va completar un altre bon dia, amb 169 voltes entre Max Verstappen i Alex Albon.
Amb data de caducitat
Pel que fa a l’enginyós sistema DAS en el volant, que permet als pilots de Mercedes variar l’angle convergència de les rodes en marxa, la FIA el considera legal i segur. Tanmateix, el giny té data de caducitat, atès que el reglament del 2021 ja prohibeix expressament variar l’angle de les rodes per qualsevol mitjà que no sigui el gir normal del volant.