Ral·lis

Motor

Cau el ral·li Costa Brava

Lúnic esdeveniment que es mantenia viu a Catalunya, és anul·lat per la Generalitat tres hores després que se’n fes la presentació

Els participants, fins a 165 inscrits, ja eren a Girona, tot i que els italians ja n’havien estat exclosos abans

Fins ahir a 2/4 de 3 de la tarda, el 68è ral·li Costa Brava era l’únic esdeveniment de notorietat que resistia l’allau de cancel·lacions per culpa de la crisi del coronavirus. És més, a les 11 del matí se’n va fer la presentació a l’emblemàtic Pont de Pedra de Girona, amb la vista de fons de l’Onyar, aquell riu que va estar a punt de sortir de mare a finals de gener, i la catedral. Tres hores més tard, una ordre de la Secretaria General de l’Esport justificada en la necessitat de destinar tots els efectius sanitaris a la pandèmia de Vovid-19 –segons comunicava l’organitzador–, ho feia aturar tot, amb el podi i el parc d’assistència muntats i 165 equips de 15 passaports diferents voltant per Girona.

El Costa Brava resistia tots els embats. El fet que els trams es disputin en ple medi natural i no impliquin grans concentracions humanes, eren la coartada per mantenir dempeus una cita imprescindible del calendari dels ral·lis europeus. Deu dies enrere havia hagut de prescindir del nombrós grup d’equips italians i d’altres zones en crisi, una decisió que li havia costat la validesa per a l’europeu FIA de ral·lis històrics, que segueixen en gran mesura pilots italians. Sense anar més lluny, el guanyador de l’edició 2019, Luigi Battistoli, Lucky (Lancia Delta). Pel camí també es va quedar l’anunciat rècord de participants, amb una inscripció que es va quedar en només 165 equips, una xifra igualment formidable. També pagaven peatge els espectadors en forma de restriccions d’accés a la zona del podi, del qual n’havien de baixar 67 participants de velocitat, 59 de regularitat 39 de l’apartat Legend (exhibició) encapçalats pel Porsche 911 SC d’Antonio Zanini, unitat decorada com la que el llegendari pilot de Viladrau va conduir el 1980 cap al primer títol europeu d’un pilot català de ral·lis, el 1980, ara fa 40 anys. Rere seu, un altre Porsche, pilotat pels germans Almeras, preparadors del vehicle campió amb Zanini.

En la presentació, tres hores abans, només hi havia representada la Generalitat i la Diputació. Faltava l’ajuntament de Girona, que sempre ha fet costat al ral·li però que ahir, entre que tenia tots els regidors enfeinats amb la crisi del coronavirus o altres quefers i que ja era partidari de cancel·lar la prova, no va trobar ningú per sortir en una foto que li era incòmoda.

Una aposta contra corrent

A banda de la conjuntura del coronavirus, els ral·lis d’històrics tenen un altre front obert, una batalla més de fons. En un context de persecució implacable de tot el que faci olor de gasolina, Girona ha continuat apostant pel ral·li Costa Brava com a manifestació d’encaix entre la memòria i el respecte per la història de l’esport i la promoció pròpia d’una ciutat del segle XXI. És gairebé una aposta a contra corrent que l’encara nombrosa afició als ral·lis de clàssics –cada cop amb tècnica més moderna, tot s’ha de dir– sap aprofitar any rere any i que la crisi i la cancel·lació d’aquest 2020 no haurien de posar en qüestió.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)