Els quatre reis d’Orient
Motor. El mundial comença amb bons auguris i sensacions per als pilots catalans dels equips oficials tot i la baixa de Marc Márquez, que tampoc correrà aquesta setmana a Losail
La memorable actuació de Maverick Viñales a Qatar, amb una victòria de campió sobreposant-se a una sortida supersònica de les Ducati i demostrant a Quartaro qui mana a Yamaha, va deixar en segon pla un escenari apassionant per als aficionats catalans. Àlex Rins (Suzuki), el sorprenent Aleix Espargaró (Aprilia) i Pol Espargaró (Honda) també van entrar en el Top 8 i el més rellevant és que tots tenen un gran marge de millora abans no aterri la bèstia de Cervera als circuits del campionat.
La gestió de Viñales en la cursa, sobretot dels pneumàtics, ha deixat amb la mosca al nas Quartararo, que ja ha demanat totes les dades del seu company per entendre per què el de Roses va resistir a bon ritme i ell va patir el que no està escrit per mantenir el cinquè lloc. Tots dos, això sí, van ser víctimes en el primer tram del motor de les Ducati a Losail, un circuit idoni per a les bales de Claudio Domenicali.
Àlex Rins (6è) no es pot queixar tampoc de la seva estrena. Dins de Suzuki aspira a lluitar pel títol i té llibertat per fer-ho amb el campió, Joan Mir, després que una caiguda a Jerez el curs passat el deixés amb desavantatge. A Qatar va remuntar del novè lloc de la graella al tercer, però va pagar l’esforç en el tram decisiu. A sis voltes, a més, no va anar per terra de miracle quan va obrir gas en un revolt. “He destruït les gomes, però el que compta és que he demostrat que tenim el ritme dels millors”, va dir el barceloní, que va veure com Mir (3r) un cop més treia benefici de la seva prudència.
La revelació del gran premi i també de tota la pretemporada és l’Aprilia d’Aleix Espargaró (7è), que va fer el seu millor inici del campionat i el de la marca italiana des del 2017, quan va ser sisè en el mateix circuit. L’optimisme a Aprilia és realista no només perquè han vist una evolució exponencial respecte a la temporada passada, sinó perquè s’han permès el luxe de fitxar Dovizioso per al mes vinent com a provador per quan arribin les curses europees. El de Granollers ja va ser el més ràpid en la segona jornada dels primers tests de temporada en el mateix circuit i va quedar decebut en veure’s només vuitè a la graella. Però l’Aprilia va demostrar ser una macchina resistent, per sobre de moment d’equips amb més recursos com les motos oficials d’Honda o KTM, irreconeixibles a Qatar.
Pol, inconformista
Sense Marc Márquez la cara visible de Repsol Honda és el germà petit dels Espargaró, Pol (8è), que va acabar amb una sensació agredolça però relativament optimista sobretot després del 12è lloc dels entrenaments. Ell mateix ha fet els càlculs: “En la primera volta vaig perdre 3 segons amb Maverick, però en les 22 següents només 2,9, i això avançant pilots.” La cursa va ser bona, però ell mateix diu que no n’hi ha prou per lluitar pel títol.