El monstre ve a veure’ls
Motor. Marc Márquez reprèn el mundial de MotoGP en els entrenaments de Portimão a 40 punts del líder, Zarco, després de nou mesos d’absència
L’esperat i temut retorn de Marc Márquez al mundial de MotoGP s’escenifica avui a l’Autòdrom Internacional de l’Algarve, a Portimão (FP1, 10.55 h i FP2, 15.10 h), escenari inèdit per al cerverí, que hi ha rodat en entrenaments però que no hi té experiència en curses oficials. El circuit es va afegir al calendari el curs passat. El sis cops campió del món de MotoGP s’asseurà damunt la seva Repsol Honda Team RC213 V avui en els primers entrenaments en una cita oficial nou mesos després de trencar-se l’húmer dret al circuit de Jerez. L’expectació per veure l’evolució del millor pilot de la darrera dècada és màxima. Diu que està més assossegat, que escolta els metges i fa bondat, i que ha après la lliçó. “L’objectiu és treballar bé. A poc a poc anem tornant. Pensar a guanyar la cursa o en el campionat seria un error.” Un missatge de cautela i un previsible retorn progressiu, però, que contrasta amb les paraules del pilot provador Stefan Bradl, l’home que l’ha substituït. “No torna per estar a la meitat de la graella i si fes podi no em sorprendria. El seu retorn no serà un fracàs”, adverteix. El cap de setmana es resoldrà la incògnita de saber com arriba el català i quin grau de risc assumeix.
Márquez encara té temps de tot. Tan sols s’han disputat dues curses i en queden dinou, comptant el Gran Premi de Portugal. Johan Zarco (Ducati), el líder, té un avantatge ara mateix de 40 punts; Maverick Viñales (Yamaha) i Fabio Quartararo (Yamaha), de 36, i Joan Mir (Suzuki), el vigent campió, de 22. El 2017, abans de la tercera cursa, el Tro de Cervera tenia un desavantatge de 37 punts respecte del líder –Maverick Viñales, que havia guanyat les dues primeres curses– i va ser campió amb 37 punts més que Andrea Dovizioso.
De fet, els precedents són si més no esperançadors. En quatre dels sis títols que tresoreja en la categoria ha acumulat un marge superior als 40 punts, amb el rècord de 151 punts un altre cop sobre Dovizioso el 2019.
Tot dependrà lògicament del seu estat físic, però no és una quimera pensar que el cerverí, si està bé, té serioses aspiracions de lluitar per un campionat en què les Ducati satèl·lit de Pramac enlluernen per la seva velocitat descomunal i les Yamaha oficials, amb Viñales i Quartararo, guanyen les curses.
La cursa de Portimão del 2020 va ser disputada. Quatre marques –Ducati, Yamaha, Honda i Aprilia– van tenir representació en el top 10. L’autòdrom és veritablement únic, amb els seus característics desnivells i el seu traçat ondulant que li han fet guanyar la reputació de ser tota una muntanya russa d’alta velocitat, un desafiament. Miguel Oliveira (KTM), que corria a casa, en va ser el vencedor, va segellar el seu segon triomf del curs 2020. El portuguès va ser tretzè i quinzè en les dues curses del present exercici i tractarà de reivindicar-se en un traçat que coneix com el rebedor de casa seva.