Neuville ho controla tot
Ral·li Catalunya-Costa Daurada. Ningú pot aturar el pilot de Hyundai, que cavalca imparable cap a la victòria, amb els Toyota d’Evans i Ogier en lluita pel segon lloc i pel títol
Thierry Neuville-Martijn Widaeghe (Hyundai i20) afrontaran l’última etapa del RallyRACC Catalunya-Costa Daurada amb un consistent avantatge de 16.4 i 38.7 segons respecte als dos equips que es juguen el títol mundial, Elfyn Evans-Scott Martin i Sébastien Ogier-Julien Ingrassia, tots dos amb Toyota Yaris.
Neuville i Ogier van ser els protagonistes de l’etapa d’ahir, pràcticament calcada a la de l’edició del 2019. El pilot való afegia cinc millors temps seguits (un d’empatat amb Ogier) als tres que ja havia aconseguit al final de l’etapa de divendres. Ogier, encara amb dubtes al matí, va fer un pas endavant i va tocar “tot el que es pot tocar” en la mitja part. I devia tocar la tecla bona, perquè de seguida retallava cinc segons a Evans i allunyava a set Dani Sordo-Cándido Carrera (Hyundai i20), que havien estat a dues dècimes del gran favorit per al títol 2021. En l’últim tram, però, el curt i traïdor “Mickey Mouse” de Salou, a Ogier se li va calar el cotxe i els sis segons encaixats li van fer perdre de cop tot el que havia recuperat amb un segon lloc a Savallà-2 i dos millors temps, el que compartia amb Neuville i el del Montmell-2. Al final del dia, Sordo era quart, a vuit dècimes del campió del món, però era realista parlant del podi: “Ataquem, però gairebé sempre el tenim al davant.”
Darrere de les pugnes per la victòria, el podi i el campionat, la que protagonitzava la nova generació, Kalle Rovanperä (21 anys) i Adrien Fourmaux (26), es va acabar de cop perquè el francès –enèsim producte de l’inesgotable planter de la federació francesa– es va enganxar amb una tanca, i entre la punxada, el canvi de roda i un palier trencat, va cedir més de vuit minuts a Querol-les Pobles-2, i uns quants més al Montmell-2. Sense pressió, Rovanperä podria mirar endavant, però sembla que ha perdut definitivament de vista Dani Sordo, de qui ja el separen 32.4 segons. Un altre jove, Oliver Soberg (20 anys), també va ser víctima del tram urbà de Salou per un problema en l’embragatge i, amb mig minut perdut, el pilot de Hyundai va cedir el sisè lloc a Gus Greensmith.
Nil Solans-Marc Martí (Hyundai i20) van combinar grans sensacions amb fiabilitat i un punt de velocitat superior a la de divendres. Es van situar vuitens momentàniament al matí per la punxada de Gus Greensmith-Chris Patterson (Ford Fiesta) al Montmell-1 i, quan l’anglès va recuperar la posició, la topada de Fourmaux els va permetre recuperar-lo. Solans té el sisè (Greensmith) a 8.7 segons, i el setè, Solberg, a 7.9, però són dos pilots que han mostrat un ritme superior al llarg dels dos primers dies de cursa.
L’altre català amb possibilitats, Jan Solans (Citroën C3), va sortir de la carretera en el penúltim tram, quan estava millorant les prestacions de divendres i era cinquè en la categoria WRC.3.
PROTAGONISTES
A Ogier no li surten els números
A Ogier no li cal guanyar el ral·li per tornar a ser campió del món. Això sí, seria la millor manera d’assegurar-s’ho perquè només necessitaria quedar darrere d’Evans en el power stage per sortir de Catalunya amb 30 punts d’avantatge i, per tant, amb el vuitè títol mundial sota el braç. Però la solidesa de Neuville ho fa difícil. Queden 51 km cronometrats i fins i tot els 22 segons que té d’avantatge Evans són de mal recuperar si no es produeix un error del gal·lès. Amb tot, necessitaria avançar-lo i, a més, sumar tres punts més en el tram bonificat de Riudecanyes-2, que tanca el ral·li (12.18 h). Si cap d’aquestes condicions es compleix, el desenllaç del campionat s’ajornarà al ral·li de Monza, del 19 al 21 de novembre. Això sí, a Itàlia Ogier en tindria prou pràcticament portant el cotxe a la meta en un dels cinc primers llocs.