Husqvarna mana al desert
Motor. Dakar. Luciano Benavides suma el seu tercer triomf parcial en motos i Howes recupera el lideratge. Loeb (Bahrain) obté la cinquena victòria i Al-Attiyah (Toyota) s’ho mira complagut
L’argentí Luciano Benavides va ser el vencedor de l’onzena etapa del Dakar, disputada entre Shaybah i Empty Quarter Marathon, amb un tram especial de 274 quilòmetres i un d’enllaç de 153. La jornada va ser rodona per a la firma Husqvarna, ja que el nord-americà Skyler Howes, quart a 2:09, va recuperar el lideratge i ara té 28 segons de marge sobre l’australià Toby Price (KTM), que va ser tercer, i 2:44 respecte de l’argentí Kevin Benavides (KTM), que lluïa el primer lloc de la general abans de l’etapa i que és desè, pràcticament descartat a 6:22, una altra demostració de la imprevisibilitat de la cursa de motos. El segon calaix del podi de l’etapa el va ocupar l’australià Daniel Sanders (Gas Gas) a 1:38. És el tercer triomf d’etapa de Luciano Benavides, que s’ha estrenat en aquesta edició i li ha agafat el gust.
L’etapa va ser un exercici de resistència perquè els participants ja acumulen més de 4.000 quilòmetres d’especials. La marató prosseguirà demà en la dotzena etapa. Ahir, en el bivac especial, els pilots no van rebre assistència tècnica. L’escenari ofereix una barreja de sorra de tots colors en dues jornades esgotadores a través de les dunes. L’Empty Quarter és la traducció del denominat i temut pels saudites com Rub al-Khali –habitació buida–, un dels deserts més grans i mítics del món, amb 1.000 quilòmetres de llargada i 500 d’amplada, temperatures extremes –a l’estiu dels 55 graus al zero a la nit–, dunes de fins a 300 metres d’altura i poca vida. La batalla pel triomf final de motos no té treva, i avui viurà un nou episodi. L’argentí Kevin Benavides (KTM), el líder en la sortida, va haver d’obrir pista, fet sempre complicat, i ho va pagar ben car. El canetenc Joan Pedrero va ser 30è i 21è en la general.
Loeb, quarta seguida
El francès Sébastien Loeb (Bahrain) va celebrar el seu quart triomf seguit i el cinquè en l’edició 45a del raid. Els pilots travessen un desert mastodòntic i molt temut per la població local per les seves condicions extremes, i que prosseguirà demà, i no hi poden rebre assistència tècnica. El qatarià Naser al-Attiyah (Toyota), que es dedica a controlar la prova sense riscos i que avui ha estat cinquè a 6:42, manté el lideratge sòlid amb un marge d’1h21:04 sobre el brasiler Lucas Moraes (Toyota) i d’1h30:41 sobre Loeb. El segon de l’etapa d’ahir va ser el francès Guerlain Chicherit (GCK Motorsport) a 2:16, i va completar el podi el suec Mattias Ekström (Audi) a 2:26. El copilot d’Igualada Armand Monleon i el polonès Jakub Przygonski (Mini) van ser onzens i són 23ns en la general. L’argentí Juan Cruz Yacopini i el copilot de Vilablareix Dani Oliveras (Toyota) van ser dotzens i són setens en la general.
Farrés, avaria fatal
En SSV, el copilot de Canyamars Oriol Mena i el pilot lituà Rokas Baciuska (Can-Am) van ser els guanyadors de l’etapa amb 3h25:13, i segon va ser un altre copilot català, Oriol Vidal –Llambilles–, al costat del polonès Erik Goczal (Can-Am). La mala notícia va ser que el pilot de Manresa establert a Manlleu Gerard Farrés (Can-AM), al costat del seu copilot Diego Ortega, van cedir gairebé una hora –59:42– i baixen al cinquè lloc. Una avaria mecànica en l’electroventilador, una peça que val 5 euros, va engegar a dida les possibilitats del subcampió.