Domenicali diu que Madrid és compatible amb el Circuit
Motor. El CEO de la Fórmula 1 assegura que veu la irrupció del gran premi a Ifema el 2026 com una cursa “complementària” a la de Montmeló, que “és forta i es fa des de fa tres dècades”
La presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, va oficialitzar ahir a so de bombo i platerets que Madrid tindrà un gran premi de Fórmula 1 a partir del 2026, el darrer any que té garantit el circuit de Barcelona-Catalunya, en un acord que s’allargarà fins al 2035. Ayuso va escenificar l’acord al costat de Stefano Domenicali, el CEO de la Fórmula 1, que al marge d’elogiar el nou projecte, va tenir paraules significativament tranquil·litzadores des d’una perspectiva catalana assegurant que el nou Gran Premi de Madrid serà “complementari al que s’està fent des de fa més de tres dècades” al Circuit de Barcelona-Catalunya de Montmeló. “No hem d’oblidar que som molt forts a Barcelona”, va subratllar Domenicali en la seva intervenció. De fet, Pere Aragonès i Roger Torrent mostraven dilluns “tranquil·litat” davant del llavors imminent anunci de Madrid i reiteraven la voluntat d’allargar el contracte amb la F-1 més enllà del 2026.
Madrid ja havia donat cabuda a la F-1 nou cops entre el 1968, amb triomf de l’anglès Graham Hill, i el 1981, amb triomf de Gilles Villeneuve, en el circuit del Jarama i ara hi torna amb una iniciativa privada promoguda des de fa dos anys per José Vicente de los Mozos, president d’Ifema, la Fira de Madrid.
Ayuso i Domenicali han anat plegats en metro des de l’aeroport fins a les instal·lacions d’Ifema, l’escenari del nou circuit semiurbà, de 5,4 quilòmetres i 20 revolts. Els organitzadors calculen que un 90% de l’aforament es podrà desplaçar en aquest mitjà de transport fins a un circuit ubicat a només cinc minuts de l’aeroport. El traçat comença davant de l’entrada de la Fira, seguint el sentit horari. El temps estimat de la volta, en qualificació, serà aproximadament d’un minut i 32 segons.
El circuit el dissenya Dromo, l’empresa que presideix l’italià Jarno Zafelli i entre les últimes sonades activitats de la qual destaca haver renovat el circuit de Zandvoort, seu del GP dels Països Baixos. El nom de la cursa serà el GP d’Espanya.
Domenicali va destacar que quan va veure el projecte plantejat per Madrid el va trobar “colpidor” perquè combina elements importants com la competició esportiva, la tecnologia i la sostenibilitat. “Madrid ha presentat un projecte molt innovador i interessant, és la vostra hora.”
En principi, es preveu una capacitat inicial de 110.000 espectadors al dia, entre graderia i zones VIP, per a un esdeveniment que pretén ser inclusiu i arribar a aficionats de qualsevol franja de poder adquisitiu. Segons l’organització, ja en la primera meitat de l’acord –previst inicialment amb un horitzó de deu anys–, s’espera ampliar la capacitat del recinte que donarà cabuda a la cursa fins als 140.000 aficionats, una xifra que si es confirmés convertiria el de Madrid en un dels grans premis més concorreguts del calendari.
Barcelona s’hi posa bé
L’Ajuntament de Barcelona –governat pel PSC– ha mostrat a la Generalitat la seva predisposició a incrementar l’aportació econòmica actual per garantir la competitivitat del Circuit de Barcelona-Catalunya, que Ada Colau (BComú) va reduir durant els seus vuit anys al capdavant de l’alcaldia. L’Ajuntament va recordar que “el Circuit de Catalunya té contracte amb la F-1 fins a l’any 2026” i va destacar que, en els darrers anys, “la implicació de Barcelona ha permès apropar la competició a la ciutadania”. El 2016, Barcelona va aportar 2 milions d’euros i, el 2017, 3 milions, però els governs de l’alcaldessa Ada Colau van decidir retallar: el 2018, van ser 2,5, i el 2019, 1,5 milions.