Més motor

33è RAL·LI DAKAR

Amb la brúixola a la mà

Els canvis de reglament fan de la navegació un element prioritari

Volkswagen i Carlos Sainz podrien participar en el seu últim Dakar

Marc Coma aspira a igualar les tres victòries de Cyril Desprès

Marc Coma
«Les noves normes complicaran més les coses a tots i l'èxit final dependrà de la consistència»
«Hi haurà més igualtat entre les marques participants i es retallaran les diferències entre els pilots»
Nani Roma
«Crec que ho farem bé, que donarem alguna sorpresa i que segur que estarem entre els cinc primers»
«El plantejament correcte és anar pas a pas i aprofitar les primeres jornades per adaptar-me al cotxe»
Laia Sanz

«El meu plantejament és acabar, perquè és una cursa molt dura i no hi tinc experiència»
Jordi Arcarons
«Vaig al Dakar a ajudar la Laia, però això no vol dir que no tingui ganes d'encarar alguna etapa de navegació, que són les que em van bé»
Pep Vila
«Fa molta calor, i això pot complicar la cursa»
Carlos Sainz
«Faré servir l'estratègia que tant es va criticar. Sortir a fons els catorze dies del ral·li per intentar estar sempre al capdavant»

La navegació pura agafarà impuls en la tercera edició americana del Ral·li Dakar gràcies als canvis que l'organització ha fet en el reglament. El més important és el que fa referència als punts de pas (way points), que seran indicats en els GPS dels vehicles participants 800 metres abans d'arribar-hi, en comptes dels tres quilòmetres d'abans. Això obligarà els pilots a afinar més el seu sentit de l'orientació, ja que un petit error podrà comportar la pèrdua de molts minuts.

Un altre punt del reglament que premiarà la bona navegació afecta només les motos, que han quedat limitades als models de 450 cc després de dues edicions de transició. La velocitat punta d'aquesta cilindrada és uns 12 quilòmetres per hora inferior a les de 690 cc, motiu pel qual les diferències que es podran aconseguir en els trams més ràpids seran mínimes. Els pilots ho hauran de compensar demostrant una millor perícia en els sectors de navegació més complicada. La nova normativa, a més, iguala el nivell de competitivitat entre l'omnipotent KTM, que estrena prototip, i les seves rivals Aprilia, Yamaha i Honda, entre altres marques.

Sainz i Volkswagen.

La marca alemanya pràcticament no té cap rival que li faci ombra des de la desbandada de Mitsubishi, fa dues temporades. Només BMW, amb el pluricampió Stéphane Peterhansel, s'entreveu d'antuvi com a alternativa clara al campió actual, Carlos Sainz, i als seus companys d'equip, Nasser Al-Attiyah, Mark Miller i Giniel de Villiers. S'especula que Volkswagen podria donar per liquidada la seva etapa en el Dakar després d'aquesta edició per tornar al mundial de ral·lis, motiu pel qual també guanyaria pes el rumor sobre una possible retirada definitiva de la competició de Carlos Sainz. Nani Roma, repescat en l'últim moment per l'equip Nissan Overdrive, formarà part de l'estol de pilots que tenen poques possibilitats de guanyar el Dakar, però moltes d'aconseguir alguna victòria parcial.

En la categoria de motos sembla garantit un duel particular entre Marc Coma (KTM) i Cyril Desprès (KTM). El català aspira a igualar el seu rival andorrà a tres victòries, i lluirà el dorsal 1 per la renúncia de Desprès, que prefereix el 2 perquè amb aquest número ha guanyat tots els seus Dakar. Tots dos pilots, abans grans amics, mantenen una relació molt freda i distant des de l'última edició.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)