Ral·lis

MOTOR

Cent anys de llegenda

El Ral·li de Montecarlo commemora el centenari de la seva primera edició. La dificultat del recorregut, la màgia i el component d'aventura el van situar com a referència arreu del món

0
titolet
Text

Catorze automòbils club europeus, juntament amb els d'Amèrica i Egipte, van fer costat a l'Sport Automobile Vélocipédique de Mònaco –embrió de l'actual Automobile Club de Monaco (ACM)– en l'organització del ral·li automobilístic internacional que es va disputar del 21 al 29 de gener del 1911. Era el naixement de la que durant dècades va ser considerada com una de les grans aventures del motor del segle XX. Només cal tenir present l'enorme dificultat que per als cotxes d'aquella època suposava completar en ple hivern i a una mitjana de velocitat imposada –i sovint inabastable– el recorregut de concentració entre diverses ciutats europees i Montecarlo. En aquells temps heroics, les penalitzacions per excés de temps eren una cosa habitual i n'hi havia prou amb algun concurs d'acceleració i frenada o una simple gimcana –sempre dins la ciutat de Montecarlo– per desfer els possibles empats. El marsellès Henri Rougier (Turcat-Mery) va obrir el palmarès de vencedors.

A diferència d'altres ral·lis de renom, com ara els del Sol de Mitjanit (Suècia), el d'Anglaterra o el Mil Llacs, cada vegada amb més trams cronometrats, el de Montecarlo continuava en la línia dels temps impartits en carreteres obertes al trànsit –format en què Jean Trévoux va guanyar en quatre ocasions, entre 1934 i 1951– fins a l'inici dels anys seixanta, quan l'ACM va seguir la línia dels organitzadors nòrdics. Paral·lelament, les marques d'automòbils van anar acudint cada vegada amb més convenciment al Ral·li de Montecarlo, que en aquella mateixa dècada va fer entrar els Mini Cooper en la llegenda, amb les victòries de Paddy Hopkirk (1964), Timo Mäkinen (1965) i Rauno Aaltonen (1967) que van precedir tres triomfs consecutius de Porsche, primer amb Vic Elford (1968) i després Björn Waldegaard.

El quadre d'honor.

En aquella època, el de Montecarlo ja era el ral·li per excel·lència, la referència en l'àmbit mundial. Els trams amb neu, glaç i constants paranys van fer més grans els noms de Sandro Munari i Walter Röhrl, tots dos amb quatre victòries. L'italià les va obtenir totes com a pilot de Lancia –el 1972 amb un Fulvia i les altres (1975, 1976 i 1977) amb els llegendaris Stratos– i l'alemany va tenir l'immens mèrit de fer-ho amb quatre marques diferents: Fiat 131 Abarth (1980), Opel Ascona 400 (1982), Lancia 037 (1983) i Audi Quattro (1984). Per això quan Tommi Mäkinen va igualar aquesta marca (entre 1999 i 2002, sempre amb Mitsubishi) la gesta va ser relativitzada. Igual com les cinc victòries de Sébastien Loeb (entre 2003 i 2008, sempre amb Citroën) quan aquest ral·li havia perdut la major part de la seva essència, aquelles llargues jornades –nits incloses– en les quals també havien brillat els catalans: Antonio Zanini i Salvador Cañellas (tots dos amb Seat 124) i Salvador Servià (Seat 1430) van acabar tercer, quart i setè respectivament, el 1977. Resultat que Servià va repetir en el seu acomiadament de Montecarlo (1986, amb Lancia 037) després d'haver guanyat el grup 2 (1982, Ford Fiesta) i el grup 4 (1983, Opel Ascona).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)