Sense Loeb es farà estrany
Ral·lis. L'alsacià és present a Montecarlo, però no farà tot el campionat i no hi ha un favorit clar. Volkswagen revifa el mundial afegint-se a Citroën i M-Sport en la lluita pel 40è títol de marques
El mundial de ral·lis compleix 40 anys amb el campionat que comença avui a les carreteres que envolten Montecarlo. Paradoxalment, Sébastien Loeb, el rei de l'últim d'aquests quatre decennis d'història, surt com a gran favorit de la prova al volant del seu Citroën DS3 amb el dorsal número 1... però enguany no lluitarà pel títol, perquè tan sols disputarà quatre dels tretze ral·lis puntuables. Això sí, el número 1 el tindrà en propietat durant tot el 2013: en les proves que no corri, ningú no el lluirà.
El mundial de ral·lis, doncs, busca un nou rei, i de candidats no en falten. En absència de Loeb, el gran favorit ha de ser el nou cap de files de Citroën, Mikko Hirvonen. El finlandès ha estat subcampió en quatre de les últimes cinc temporades, i és a priori el gran beneficiat per la renúncia de l'alsacià.
Amb un altre Citroën pota negra, al seu costat hi haurà Dani Sordo, que torna a la marca francesa després de dos anys pilotant un Mini. En principi, el pilot del RACC només havia de córrer 11 dels 13 ral·lis, però ara sembla que els farà tots. L'objectiu de Sordo no és el títol, però sí vèncer per fi el seu primer ral·li del WRC, després d'haver assolit 13 segones posicions (l'última, l'any passat en el Montecarlo). El cantàbric té més ganes que mai i assegura que, si no guanya almenys un ral·li, ho deixarà córrer.
Arriba Volkswagen
La segona gran novetat del 2013 és el debut de Volkswagen. Molts s'entesten a considerar-lo el gran favorit, però no s'ha d'oblidar que el mundial és nou per a ells (tot i que l'equip el va disputar sencer l'any passat, amb Sébastien Ogier i un Skoda S2000), i la competitivitat real del Polo R davant els Citroën i Ford resta una incògnita.
Tota vegada que el de VW és un programa a llarg termini, els alemanys minimitzaven les seves possibilitats inicials i afirmaven que l'objectiu en aquest primer any era pujar al podi i guanyar curses el 2014. La vigília de Montecarlo, però, aquest objectiu ja és vèncer alguna prova en la segona meitat del campionat d'enguany.
I és que el potencial del cotxe i, sobretot, dels pilots, és excepcional. Tot esperant que el jove Andreas Mikkelsen (campió de l'IRC els dos últims anys) s'incorpori a partir del ral·li de Portugal, VW compta amb Ogier i Jari-Matti Latvala. Segurament, és la parella de pilots més ràpida del campionat, i serà fascinant observar la gestió interna que en fa Capito, que té un polvorí a les mans. De fet, van haver de decidir l'adjudicació dels dorsals fixos per al 2013 a cara o creu. Aquesta primera batalla la va guanyar Latvala...
Però Ogier pot ben bé ser el veritable successor de Loeb. El francès no sap ser humil, s'espolsa la pressió del damunt i mostra la implacabilitat dels campions. I es declara decebut de no poder lluitar amb Loeb pel títol. Té quatre oportunitats per mirar de guanyar-lo.
Els Fiesta segueixen
El tercer equip en discòrdia és M-Sport, l'estructura que fins l'any passat feia córrer els Ford oficials. La marca ha deixat el campionat, però seguirà treballant amb l'equip de Malcolm Wilson en el desenvolupament dels Fiesta RS. Així doncs, la multinacional nord-americana no ha trencat del tot el vincle amb el WRC, tot i que és prematur especular sobre un suposat retorn.
Per cobrir el pressupost necessari per a la seva participació en el mundial, M-Sport s'ha aliat amb Nasser Al-Attiyah, que ha dut a l'equip el patrocini de Qatar i correrà la majoria de proves a partir de Suècia. Wilson ha apostat per la joventut i farà córrer tres joves promeses: Mads Ostberg, de 25 anys; Ievgueni Novikov, de 22, i Thierry Neuville, de 24, als quals s'afegirà el més veterà Juho Hänninen, de moment sols a Montecarlo i Suècia. Tal vegada la falta d'experiència no els permetrà lluitar pel títol, però sí que haurien d'arribar victòries aïllades. El que és segur és que M-Sport fa un gran servei al campionat posant aquests pilots en condicions de lluitar a dalt de tot.
A part d'aquests, també figura inscrit per a totes les proves del campionat el Mini de l'equip Motorsport Italia, que pilotarà Michal Kosciuszko. Per la seva banda, Martin Prokop disputarà 11 dels 13 ral·lis amb un Fiesta privat. Tots dos muntaran els pneumàtics anglesos Dmack (fabricats a la Xina), mentre que la resta corren amb Michelin.
NOU CAMPIÓ
Sense Loeb, el WRC coronarà un pilot nou per primera vegada en deu anysEl mundial es reorganitza
El WRC tindrà el 2013 un nou promotor: Red Bull ha arribat a un acord amb la FIA per aconseguir els drets comercials i de promoció i comunicació del campionat. La marca de begudes creu en el potencial de l'especialitat, i pretén reforçar-lo. “El més important és que els equips i els pilots rendeixin bé, siguin competitius i ofereixin un espectacle emocionant”, diu Dietrich Mateschitz, l'amo de Red Bull.
Pel que fa al reglament, el canvi més substancial és la reorganització de les categories inferiors del campionat. Amb vista a oferir una piràmide d'accés a la categoria reina semblant a la que ja tenen la F1 i Moto GP, ara tots els cotxes de quatre rodes motrius corren agrupats en la categoria WRC-2, i els de tracció davantera ho fan en la WRC-3. Per la seva banda, l'antiga WRC Academy passa a anomenar-se Junior WRC. El gran favorit en WRC-2 és el pilot oficial de Skoda Esapekka Lappi, de 21 anys, tot esperant l'arribada del campió del 2012 de la WRC Academy, Elfyn Evans, amb el nou Ford Fiesta R5. En WRC-3, la gran esperança francesa, Sébastien Chardonnet, de 24 anys, té tots els trumfos. Corre amb un Citroën DS3 R3 i disposa del suport de Daniel Elena, copilot de Loeb.