Mercedes, com en els vells temps
Mercedes ocupa la primera línia de la graella amb Rosberg i Hamilton, un fet que no passava des del 1955
Vettel i Räikkönen surten davant d'Alonso i el finlandès causa respecte amb una demostració de poder amb el pneumàtic dur
Aquesta temporada, Mercedes s'ha especialitzat en els dissabtes. De les cinc qualificacions disputades, ha dominat les tres últimes, (una amb Hamilton i dues amb Rosberg), però és que ahir va obtenir un doblet que permetrà que les noves fletxes platejades brillin des de la primera fila. Lletres grosses que no es llegien des del 10 de setembre de 1955 quan, en l'últim GP abans de la retirada de l'equip alemany, Juan Manuel Fangio, Stirling Moss i Karl Kling van situar aquells W196 sense alerons primer, segon i tercer a Monza.
L'endemà, l'equip de l'estrella també va fer doblet, amb Fangio i Piero Taruffi –que havia sortit novè–, però costa de creure que aquest escenari es pugui repetir avui. Si més no, perquè el W04 actual és tan ràpid a una volta com devorador de pneumàtics en cursa. A Bahrain, Mercedes va preparar la qualificació per a l'impacte publicitari que podia tenir una posició preferent, sabent que en cursa patirien. Ara hi ha indicis per creure que també han pensat en la cursa.
En la Q3, Rosberg ja va fer un primer intent en 1:20.874 que li hauria servit per fer la pole. Cap dels altres que van sortir a l'inici (Räikkönen, Alonso, Massa i Grosjean) es van acostar-se a l'1:21.0. Vettel, Webber, Pérez i Hamilton es van estalviar el primer intent i Di Resta va sortir i va tornar a entrar. En el segon intent, amb tothom a pista, Rosberg va retallar una dècima i només Hamilton va baixar d'1:21. Semblava que Alonso i Räikkönen podrien fer-ho, però en el sector final se'ls va escapar.
Entre tres
El paper de guanyadors potencials sembla reservat als Red Bull, Lotus i Ferrari i, singularment, Vettel, Räikkönen i Alonso. De tots tres, l'alemany va tornar a endur-se el premi –tercer lloc i costat net– prenent el risc habitual de fer una sola temptativa, perquè Red Bull ja havia compromès dos jocs de pneumàtics tous entre la Q1 i la Q2. La cursa, com és habitual, es jugarà amb els durs, que estan gairebé intactes. També van estalviar Alonso i Massa que, a més, disposen d'un cotxe un punt més consistent. L'asturià va ser cinquè –el seu pitjor resultat de l'any, juntament amb Austràlia–, però a una dècima i mitja tan sols de Vettel.
Però per bones sensacions, les de Kimi Räikkönen. No tant per la Q3 –clavada de rodes en el primer intent i tres dècimes de rebaixa en el segon– com per la demostració que va fer amb el pneumàtic dur en la Q2. Això vol dir que té algunes voltes menys de vida, però si Lotus estalvia una aturada (en serien dues), la segona victòria és a l'abast.
Rere els segons pilots de Ferrari i Grosjean, en la Q3 es van colar aquest cop Sergio Pérez (per segon cop aquest any) i Paul di Resta. La víctima il·lustre va ser Jenson Button, per primer cop fora dels deu primers aquest curs, per una blocada de rodes.
LA GRAELLA DE SORTIDA
1r Nico Rosberg (Mercedes) 1:20.718 2n Lewis Hamilton (Mercedes) 1:20.972 3r Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) 1:21.054 4t Kimi Räikkönen (Lotus-Renault) 1:21.177 5è Fernando Alonso (Ferrari)) 1:21.218 6è Romain Grosjean (Lotus-Renault) 1:21.308 7è Mark Webber (Red Bull-Renault) 1:21.570 8è Sergio Pérez (McLaren-Mercedes) 1:22.069 9è Felipe Massa (Ferrari) 1:21.219 * 10è Paul Di Resta (Force India-Mercedes) 1:22.233 11è Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari) 1:22.127 12è Jean-Éric Vergne (Toro Rosso-Ferrari) 1:22.166 13è Adrian Sutil (Force India-Mercedes) 1:22.346 14è Jenson Button (McLaren-Mercedes) 1:22.355 15è Nico Hülkenberg (Sauber-Ferrari) 1:22.389 16è Valtteri Bottas (Williams-Renault) 1:23.260 17è Pastor Maldonado (Williams-Renault) 1:23.318 18è G. Van der Garde (Caterham-Renault) 1:24.661 19è Esteban Gutiérrez (Sauber-Ferrari) 1:22.793 ** 20è Jules Bianchi (Marussia-Cosworth) 1:24.713 21è Max Chilton (Marussia-Cosworth) 1:24.996 22è Charles Pic (Caterham-Renault) 1:25.070 Tres posicions de sanció per haver obstaculitzat Webber en la Q2 (*) i Räikkönen en la Q1 (**)Williams, de la ‘pole' a la Q1
Demà farà un any que Pastor Maldonado va sortir de la posició preferent gràcies a un temps de 1:22.285. Va ser una pole de rebot, per la penalització a Lewis Hamilton, però és que ahir el veneçolà va ser un segon més lent (1:23.318). Les condicions sempre són variables (ahir entre 34 i 37 graus de temperatura de l'asfalt), però la pole d'ahir (1:20.718) indica que la pista estava més ràpida. Per tant, el pas enrere de l'equip britànic és més que notable i les evolucions que han incorporat al monoplaça no s'han revelat encertades. Fins ara la situació s'havia trampejat, però la comparació directa amb l'èxit d'ara fa un any és dolorosa. Maldonado ja no se n'amaga: “Tot el que hem portat no ha funcionat. Ens cal treballar i no podem donar-nos per vençuts, però serà dur trobar la solució. Estem provant moltes coses i no trobem la manera de millorar. Sembla mentida com estàvem fa un any i com estem avui, però la F-1 és això.” Malgrat tot, costa d'assimilar un retrocés tan espectacular, que permetria fer-se una pregunta tan insòlita com què hauria estat capaç de fer Maldonado ahir amb el monoplaça del 2012.
71.300 espectadors
Les xifres d'assistència al gran premi continuen la línia positiva que va començar dijous. Ahir 71.300 espectadors van passar pels torns d'accés al circuit. Són 9.100 més que ara fa tot just un any i no queden lluny dels 78.130 de la cursa del 2011, quan l'afluència d'aficionats va tocar fons. Amb aquestes dades es confirma que avui hi haurà al circuit entre 90.000 i 100.000 aficionats, una quantitat de gent que deixaria el gran premi amb la viabilitat molt ben encarrilada.