La difícil missió de ser justos
La direcció de cursa del mundial de Moto GP escoltarà Márquez, Pedrosa i els enginyers d'Honda el 10 d'octubre a Sepang
Sortir l'últim a Malàisia és un escenari realista si es considera que Márquez és culpable
Direcció de cursa del mundial de motociclisme no es vol precipitar a l'hora de jutjar la relació del contacte entre Marc Márquez i la caiguda de Dani Pedrosa. Per la transcendència de la decisió que es prengui –podria revitalitzar la lluita pel títol– i pel risc de no ser just. El contacte és mínim i si realment va seccionar el cable del sensor del control de tracció de Pedrosa, s'ha de valorar si l'avaria és imputable a l'acció de Márquez o fins i tot a un error d'Honda a l'hora de protegir aquest element bàsic de seguretat.
Decidiran a Sepang
Posats a clarificar, la direcció de cursa prefereix esperar que els enginyers de HRC diguin què va causar la ruptura del cable. Per això, ha convocat Dani Pedrosa, Marc Márquez i els responsables tècnics d'HRC per dijous 10 d'octubre a Sepang. Allà se'ls escoltaran i decidiran si hi ha sanció o s'arxiva la investigació d'ofici.
L'afer continua obert a partir de tres circumstàncies: que Pedrosa va caure i va perdre a Motorland tota possibilitat de ser campió, que al final de la cursa va criticar sense embuts l'estil de pilotatge de Márquez –l'opinió de Pedrosa compta, i molt– i que el cable del sensor estava exposat. De contactes com aquell n'hi ha en totes les curses, i no s'investiguen. Per tant, un hipotètic càstig a Márquez marcaria un precedent a partir del qual s'hauria de jutjar severament tot contacte.
A més de la transcendència del fet, que s'hagi ajornat la decisió indica que la sanció ja no s'aplicaria al resultat de Motorland sinó que incidiria en el GP de Malàisia. Si hi ha càstig, el més probable és que sigui de punts del carnet. Si són dos, Márquez hauria de sortir des de l'últim lloc de la graella de Sepang. Un regal per als aficionats per la possibilitat d'una altra remuntada antològica, 364 dies després de la que va protagonitzar al Japó el 14 d'octubre del 2012 (d'últim a guanyador). O un risc afegit, si es dóna per bo que Márquez pilota per sobre dels límits i voldrà remuntar 20 posicions o més.
En mans de cinc
La direcció de cursa dels grans premis és un òrgan col·legiat. El formen cinc membres: Michael Webb, representant de l'IRTA (que agrupa equips, proveïdors i patrocinadors) i director de cursa; l'expilot Franco Uncini, responsable de seguretat i representant de la federació internacional (FIM); el català Javier Alonso, representant de Dorna (el promotor del campionat); Loris Capirossi (representant dels pilots), i Dany Aldridge, director tècnic del campionat.
El carnet per punts té la paraula
El 2013 és l'any de la implantació del carnet per punts. La mesura busca penalitzar la reincidència en les conductes perilloses sense alterar el resultat de les curses, com sí que passa quan s'imposen penalitzacions de segons. Normalment se sanciona amb un o dos punts. Quan se n'acumulen quatre, el pilot afectat ha de sortir l'últim de la graella del següent GP, encara que hagi fet la pole. Quan s'arriba a set, el càstig és sortir des del carrer de boxes. I el pilot que n'acumula deu té una cursa de suspensió (si és l'última de l'any, se l'exclou). A partir d'aquí, el compte torna a zero. A dia d'avui les sancions no sovintegen, però ja n'hi ha hagut. Maverick Viñales, Hèctor Barberà, Andrea Dovizioso i Andrea Iannone tenen 1 punt. El català, per entrar en sentit contrari en el carrer de boxes. Els altres, per conducta irrespectuosa. Marc Márquez i Ricky Cardús en sumen dos, pel mateix motiu: no respectar les banderes de perill (grogues) i continuar a ritme de cursa. A Márquez li van imposar la sanció a Silverstone a primers de setembre, quan en el warm up va caure i la seva moto va impactar amb la de Cal Crutchlow, que acabava de caure en el mateix punt, i va anar d'un pèl que no aixafa algun dels comissaris que atenien el pilot de Yamaha, com es veu en la imatge. La implantació d'aquesta penalització acumulativa no implica que desapareguin les altres. El gallec Dani Rivas ho sap, ja que el van suspendre amb dues curses pel greu accident que va provocar en el warm up de Moto 2, també a Silverstone, i que va acabar amb el sud-africà Steven Odendaal i el mateix Rivas a l'hospital.