Nou campió a Salou
Primera cursa d'Ogier com a campió del món
Loeb, guanyador en les vuit edicions disputades al sud, no hi és
El revitalitzat Sordo i el prometedor Neuville, principals rivals del nou campió
Des que el RACC va traslladar de nord a sud la cita catalana del mundial de ral·lis, el podi de Salou sempre ha coronat els mateixos guanyadors, Loeb, Elena i Citroën. Vuit victòries consecutives que són una fita sense precedents en el mundial de ral·lis que només el mateix Loeb –l'home dels rècords– ha aconseguit repetir, en el Ral·li d'Alemanya, ben a prop de la seva Alsàcia natal, on ha guanyat nou cops però només set de consecutius (2002-2008). Però ni el reclam de d'una novena victòria seguida ha estat prou perquè el mite d'Haguenau torni a Salou, de manera que al podi del passeig s'hi veurà un nou campió.
L'orgull de vèncer Ogier
De fet, el nou campió del món, l'hereu de Loeb, ja està designat. És Sébastien Ogier, francès nascut a Gap, al peu dels Alps, a tocar del tram de Sisteron, tram mític del ral·li mític, el de Montecarlo. Seb II havia de ser pilot, sí o sí. I després de les peripècies habituals, de l'acompanyament de la federació francesa –tal com va fer Loeb– i de topar i separar el seu camí del de l'estrella, ha trobat la glòria del títol. No ha derrotat Loeb en un campionat complet –això hauria pogut passar el 2011, però Citroën, com és habitual, va fer respectar l'statu quo abans que aixafessin els cotxes– però ja és campió i estrena el títol en el ral·li del RACC.
Vèncer Ogier, superar un campió sense pressió, serà l'estímul per als grans especialistes de l'asfalt. Ogier és el pilot més sòlid, més complet, i el seu VW Polo R ha estat molt competitiu en tots els terrenys des del seu debut. S'ha vist en l'asfalt alemany –sense punts, però amb cinc escratx de tretze trams– i en l'alsacià, on va guanyar el ral·li i vuit dels vint trams.
Amb tot, Ogier no és el dimoni de l'asfalt com ho era Loeb. Hi ha dos pilots que dominen aquesta superfície com a mínim tan bé com el campió: Dani Sordo (Citroën DS3) i el belga Thierry Neuville (Ford Fiesta RS). Tots dos són capaços de ser alternativa. Però, compte, que aquest ral·li no és tot d'asfalt. De fet, l'etapa de diumenge (uns 140 km cronometrats) és sobre trams de terra o mixtos.
Un nou Sordo
El cantàbric sembla un altre pilot des de la seva victòria a Alemanya. A Trier va fer caure un mur que, any rere any, es feia més alt. El de la primera victòria. L'havien fet més alt a Citroën el 2007 i sobretot el 2009, quan li van demanar que no lluités amb Loeb, que s'hi jugava el títol. Especialment el 2009, quan les diferències en les dues primeres etapes es mesuraven en dècimes. Sordo va complir –i Loeb li deu el títol, que va guanyar per un punt– però el cantàbric no va ser mai més el mateix i l'estigma de segon el va acompanyar fins a aquest estiu.
Tant l'ha canviat la victòria que a Alsàcia va iniciar l'última etapa a quatre dècimes del líder i va acabar a només 12 segons del campió Ogier. Tot això, després que Citroën l'hagués postergat a Austràlia en favor de Kris Meeke, que tampoc no ho va fer millor del que ho hauria fet Sordo abans de bolcar i de plegar l'endemà.
Sigui com sigui, Sordo és el millor pilot de Citroën en el campionat –té sis punts més que Hirvonen, cada cop més gris– i pot lluitar pel subcampionat.
Neuville, el futur és aquí
Thierry Neuville és el tercer en discòrdia per a aquest ral·li. Capaç de guanyar trams a Alemanya (3) i a Alsàcia (4), el jove pilot belga (25 anys) ja sap què és liderar un ral·li del mundial. Potser és aviat per pensar en una victòria, però és el rival que empeny més fort. Tant és així que algunes fonts indiquen que Qatar ha condicionat la renovació del patrocini amb l'equip M-Sport Ford a la continuïtat de Neuville. El belga, si bé no té l'experiència de Sordo o Ogier en els trams catalans, no els descobreix: va debutar en el mundial just en aquest ral·li (2009) i l'any passat el va disputar.
La resta de pilots amb vehicles oficials estan en un pla inferior, del qual haurien de sobresortir Jari-Matti Latvala (VW), que en asfalt es defensa més que bé, l'esmentat Hirvonen (Citroën), Mads Ostberg (Ford), Evgeni Novikov (Ford) i Andreas Mikkelsen (VW). La resta de WRC només aspiraran a un lloc destacat en funció dels abandonaments.
Barcelona guanya protagonisme i enceta una etapa nocturna
La sortida de la plaça de la Catedral (demà a les 6) ja no serà simbòlica com l'any passat, sinó que serà el veritable inici del ral·li, ja que els pilots hauran d'afrontar tot seguit una etapa curta (tres trams d'asfalt) però íntegrament nocturna, amb les especials de Querol, el Montmell i Riudecanyes, amb uns 62 km cronometrats. Aquest pes creixent de Barcelona, a més d'oferir postals com la de la imatge, dóna pistes de per on pot anar el futur del ral·li i de la voluntat de Barcelona d'aconseguir esdeveniments esportius d'abast mundial. La realització d'un tram espectacle curt a prop de la capital o a dins mateix seria el següent pas desitjable.