Motociclisme

El gust ha estat nostre

Marc Márquez remata la millor cursa de l'any amb una última volta a Phillip Island estratosfèrica i s'imposa a Lorenzo, Iannone i Rossi

Sempre junts, els quatre pilots no deixen d'avançar-se en cada gir

Quin diu­menge i quina cursa: Márquez va vèncer, Lorenzo va sumar, Ian­none va aparèixer, Rossi no va cedir. Quin diu­menge i quina cursa: la millor cursa de l'any, la cursa sense der­ro­tats. El diu­menge en què tot­hom va gua­nyar; els qui més, els afi­ci­o­nats.

Phi­llip Island i el seu par­ti­cu­lar i punyent traçat van ser l'esce­nari d'un ball de Moto GP amb dis­fressa de Moto 2 i de Moto 3 en no pocs moments. Amb els dos pilots de Yamaha jugant-se el mun­dial –l'italià, amb 50 per jugar-se, en té ara 11 més que el mallorquí–, amb un Márquez afa­mat per tor­nar al seu lloc natu­ral i amb un Ian­none ence­gat, com sem­pre, però aquesta vegada veient-se com mai abans, amb els millors fins a l'ins­tant final. El pre­sent es va con­cen­trar en aquests homes i, dei­xant-se tot just 0,251 dècimes per volta –i compte, que la cursa, tot i ser lenta, va ser 13 segons més ràpida que la de l'any pas­sat–, el futur cri­dava a la boca de Mave­rick Viñales, sense velo­ci­tat punta però amb xassís i un pilo­tatge d'esco­llits.

Tu i jo, jo i tu

Ian­none va ser ins­tan­tani al semàfor i va sor­tir el pri­mer, men­tre Pedrosa avançava Márquez per dins i Lorenzo, poc després, el mateix Ian­none per fora. El cer­verí va con­tes­tar el seu com­pany d'equip i, en la fre­nada de la recta després del pri­mer pas per meta, la Ducati de Ian­none es men­java tot el que tenia al davant. I el que sol pas­sar pel ner­vi­o­sisme ini­cial va ser, ahir, un sumari del que ves­ti­ria una volta i una altra. Tu i jo i jo i tu, ara i aquí i fins al final.

Un grup esti­rat de vuit pilots amb les Suzuki d'Espar­garó i Viñales inclo­ses, i que només es va obrir quan Lorenzo va aga­far 1,3 segons apro­fi­tant les (velles) dis­pu­tes de Márquez i Ian­none, que es pas­sa­ven i es repas­sa­ven contínua­ment. Era en la cin­quena volta, quan Mave­rick ja havia superat el seu com­pany d'equip i havia mar­cat, en la ter­cera i amb el dipòsit ple a ves­sar, la que ales­ho­res era la volta ràpida de la cursa (1:29.622).

Amb Lorenzo esti­rat i fent comp­tes, en la bara­lla entre Márquez i Ian­none es veia que el cer­verí no sabia com fer entrar l'Honda en el segon revolt i, entre això i la diabòlica velo­ci­tat de la Ducati en la recta, ho per­dia tot i li era impos­si­ble treure's de sobre l'italià. Això era mani­fest, igual que ho era la inva­ri­a­ble resistència de Rossi sota qual­se­vol cir­cumstància. Ja amb Pedrosa, Crutch­low i Mave­rick per­dent quasi dos segons, Valen­tino se les empes­cava per aga­far-se a la cursa (i al mun­dial). No tenia ritme ni tenia velo­ci­tat, però veia Lorenzo tímida­ment esca­pat i ell era allà amb traçades no pro­nos­ti­ca­des i fent dels vorals uns ali­ats sen­sa­ci­o­nals. Perquè havia de ser allà.

Final de ‘high­lights'

A punt d'entrar en les últi­mes deu vol­tes, Márquez acon­se­guia final­ment rodar sol un parell de girs i situar-se a l'alçada de Lorenzo. I poc després pas­sar-lo, en la fre­nada del revolt d'Honda. I tot i que s'augu­rava la marxa de Márquez –els entre­na­ments havien estat seus, també la volta d'escal­fa­ment–, ahir no era pos­si­ble esca­par-se: massa interes­sos, massa neces­si­tats, massa com­panys de viatge.

For­mant en un quar­tet de solis­tes, per­dent mig segon allà on en el següent revolt en recu­pe­ra­ven tres quarts, Lorenzo, Márquez, Ian­none i Rossi van delec­tar el per­so­nal amb unes dar­re­res vol­tes de veri­ta­ble vide­o­joc, sense tre­ves ni con­ser­va­do­ris­mes. Amb incomp­ta­bles i inces­sants avançaments, alguns de dos en dos de lite­ral­ment impos­si­bles, com el de Ian­none a Márquez i Rossi alhora a menys de tres vol­tes per cloure la funció, en la bai­xada de Lukey Heights que enllaça el novè i el desè revolt.

Pugna sense reser­ves –de Moto 2? De Moto 3?– que per­me­tia Lorenzo entrar en l'últim gir amb 0,8 segons sobre Márquez, Ian­none i Rossi. Entrar amb la cursa a la mà i el títol a tocar –amb aque­lles posi­ci­ons hau­ria mar­xat cap a Sepang amb un dèficit de només sis punts. Però l'encara campió del món –doble campió del món con­se­cu­tiu per ser més pre­ci­sos– va treure's una última volta de no se sap on per assal­tar el graó més alt amb un 1:29.280, la volta ràpida en cursa, i que dei­xava en qui sap què l'1:30.3 d'un Lorenzo que, com a mal menor, es con­so­lava veient entrar Ian­none al davant de Rossi.

1
segon
és la diferència de Márquez sobre Lorenzo en l'última volta: 1:29.280 al costat de l'1:30.307. La volta més ràpida del mallorquí va ser en el cinquè gir, amb un 1:29.711.
2
curses
en què Rossi no ha acabat al podi: a San Marino (5è) i ahir (4t). No ha fallat i això fa que a Sepang ja pugui assolir matemàticament el títol.
6a
posició
per a Maverick, igualant el seu millor resultat fet a Montmeló. Ara bé, ahir, tots els pilots capdavanters van acabar i va entrar a 6,8 segons del vencedor, mentre que a Catalunya, sense Márquez, va arribar a 29,5 segons.
50
victòries
de Márquez en el mundial, la 24a de Moto GP –en té 16 de Moto 2 i 10 de 125 cc. Des del 2010, ha pres part en 106 curses, en 75 ha acabat al podi i ha aconseguit guanyar 4 títols mundials.

Maverick Viñales, sisè: “Com m'he divertit!”

Quatre entrenaments, la qualificació, una volta d'escalfament i una cursa. Llevat de l'FP4, sempre al davant del seu company d'equip i, ahir, entrant sisè fent mitja cursa a roda de Pedrosa i Crutclow i superant i deixant enrere el britànic. Sens dubte, Phillip Island ha estat el cap de setmana de Maverick Viñales. “He gaudit moltíssim i ha estat una de les curses més divertides. Aquest ha estat el primer circuit en què he pogut sentir en tot moment que era competitiu i la moto anava com les millors. Ens ha faltat potència, però havíem fet un treball magnífic amb la posada a punt del xassís. I acabar a 6,8 segons em fa molt feliç”, deia l'ahir exultant empordanès. En canvi, a partir de la setena volta, Aleix Espargaró es va quedar sense pneumàtic del darrere. “Ha estat frustrant; no podia accelerar.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.