Més motor

Les noces d'or de la llegenda

DAKAR 2016 · Peterhansel guanya el seu dotzè Dakar 25 anys després del seu primer títol al manillar d'una moto RELLEU · Toby Price s'endú la categoria de motos amb autoritat en la seva segona participació

KTM ha guanyat 15 Dakars seguits des del 2001, amb sis pilots diferents
Peugeot imposa el concepte bugui, que no vencia des del 2000

Toby Price (Hillston, 1987) era un nen de tres anys quan Stéphane Peterhansel (Vesoul, 1965) va guanyar el seu primer Dakar, ara en fa 25. La llegenda de Monsieur Dakar, que ja té tants títols al volant (sis) com els que tenia al manillar, creix al mateix ritme que la seva efectivitat: dotze victòries en 25 participacions. Ahir l'australià va compartir protagonisme amb el francès, com KTM i Peugeot.

Price, guanyador del Dakar en la seva segona participació (i tercer el 2015) passarà a la història com el pilot que va prendre el relleu de Cyril Despres i Marc Coma. Ha estat el més regular de KTM i ha triturat els rivals en les etapes de dificultat més alta, en la segona setmana.

Honda continua presonera de la falta de fiabilitat (a Barreda i Gonçalves se'ls va avariar la moto i, a més, el portuguès va tenir un accident) i no ha aprofitat el replantejament de pilots a KTM per trencar una sèrie de triomfs que ja és de 15. Husqvarna (marca propietat de KTM) ha completat el podi amb el xilè Pablo Quintanilla.

En canvi, Peugeot sí que ha après dels errors i ha aconseguit la primera victòria d'un bugui des de l'any 2000 (Jean Louis Schlesser). Va dominar la primera setmana amb Loeb i la segona ha estat del gran Peterhansel, que ha tallat en sec la ratxa de quatre triomfs de Mini. Falta saber què hauria passat si Nani Roma no s'hagués encallat al fangar del segon dia, però si la velocitat d'Al-Attiyah no ha estat mai suficient, res fa pensar que amb el català –remuntada sense errors fins al sisè lloc final– hauria pogut ser diferent. Si la FIA no relaxa les restriccions als 4x4, el pròxim Mini d'X-Raid serà un bugui, però el 2008 DKR serà més fiable i, en mans de Sébastien Loeb –que ja ha pagat la inexperiència– s'entreveu invencible. El podi l'ha completat per quarta vegada seguida Giniel de Villiers. La regularitat en estat pur, però sense velocitat per lluitar pel triomf amb un Toyota Hilux que tampoc és un Mini.

Ha estat un Dakar assequible en la primera setmana i més selectiu en la segona, però no prou. Que cinc dels deu primers (o vuit de setze) en moto siguin debutants és tan revelador com que Laia Sanz –que brilla més com menys velocitat però més navegació i dificultats tècniques es troba– hagi tornat al resultat final de fa dos anys ara que s'estrenava com a pilot oficial.

Xevi Pons, un dels supervivents del fangar, ha tingut mil problemes mecànics en el Ford Ranger, però, tot i ser debutant, ha arribat a la meta. Xavi Foj ha tornat a acabar en la seva 26a participació. Ha tornat a la categoria T2 (de sèrie) i amb aquesta mecànica acabar ja és un mèrit. Li han faltat 45 minuts per superar el francès Gibon.

Motos. 13a etapa
1r Pablo Quintanilla (KTM)
a 4:52
2n Kevin Benavides (Honda)
a 1:41
3r Hélder Rodrigues (Yamaha)
a 2:37
4t Toby Price (KTM)
a 4:22
5è Stefan Svitko (KTM))
a 6:24
Gerard Farrés (KTM)
a 10:52
Ivan Cervantes (KTM)
a 11:50
12è Armand Monleon (KTM)
a 14:58
18a Laia Sanz (KTM)
a 16:10
29è Marc Solà (Yamaha)
a 21:23
52è Jordi Viladoms (KTM)
a 34:22
67a Rosa Romero (KTM)
a 45:33
79è Dani Oliveras (KTM)
a 55:34
81è Enric Martí (KTM)
a 1h05:52
Motos. General
1r Toby Price (KTM)
48h09:15
2n Stefan Svitko (KTM))
a 39:41
3r Pablo Quintanilla (Husqvarna)
a 48:48
4t Kevin Benavides (Honda)
a 54:47
5è Hélder Rodrigues (Yamaha)
a 55:44
6è Adrien Van Beveren (Yamaha)
a 1h46:29
7è Antoine Meo (KTM)
a 1h56:47
Gerard Farrés (KTM)
a 2h01:00
9è Ricky Brabec (Honda)
a 2h11:27
10è Armand Monleon (KTM)
a 3h27:49
15a Laia Sanz (KTM)
a 4h33:28
16è Ivan Cervantes (KTM)
a 4h45:23
17è Jordi Viladoms (KTM)
a 4h51:04
34è Marc Solà (Yamaha)
a 10h02:18
67a Rosa Romero (KTM)
a 21h42:37
70è Dani Oliveras (KTM)
a 22h40:15
77è Enric Martí (KTM)
a 27:44.21
Quads. 13a etapa
1r Brian Baragwanath (Yamaha)
2h07518:05
2n Giuliano Giordana (Yamaha)
a 7:44
3r Sergei Kariakin (Yamaha)
a 7:55
Quads. General
1r Marcos Patronelli (Yamaha)
57h47:41
2n Alejandro Patronelli (Yamaha)
a 5:23
3r Brian Bargwanath (Yamaha)
a 1h41:53
Cotxes. 13a etapa
1r Loeb-Elena (Peugeot 2008 DKR)
1h46:51
2n Hirvonen-Perin (Mini All4 Racing)
a 1:13
3r Al-Attiyah-Baumel (Mini All4 Racing)
a 1:36
4t Despres-Castera (Peugeot 2008 DKR)
m.t.
5è Poullter-Howie (Toyota Hilux)
a 2:04
Roma-Haro (Mini All4 Racing)
a 2:05
29è Pons-Torlaschi (Ford Ranger)
a 17:50
43è Foj-Santamaría (Toyota LandCruiser)
a 34:16
38è Gutiérrez-Rubí (Toyota Hilux)
a 25:49
53è Amos-Tornabell (Polaris RZR 1000 XP)
a 52:19
Cotxes. General
1r Peterhansel-Cottret (Peugeot 2008 DKR)
45h22:10
2n Al-Attiyah-Baumel (Mini All4 Racing)
a 34:58
3r De Villiers-Von Zitzewitz (Toyota Hilux)
a 1h02:47
4t Hirvonen-Perin (Mini All4 Racing)
a 1h05:18
5è Poullter-Howie (Toyota Hilux)
a 1h30:43
Roma-Haro (Mini All4 Racing)
a 1:41:06
7è Despres-Castera (Peugeot 2008 DKR)
a 1h49:04
8è Vasiliev-Zhiltsov (Toyota Hilux)
a 2h01:45
9è Loeb-Elena (Peugeot 2008 DKR)
2h22:09
10è Hunt-Schultzr (Mini All4 Racing)
3h11:30
30è Pons-Torlaschi (Ford Ranger)
a 15h35:07
34è Foj-Santamaría (Toyota LandCruiser)
a 18h30:45
46è Gutiérrez-Rubí (Toyota Hilux)
a 24h45:22
64è Amos-Tornabell (Polaris RZR 1000 XP)
a 54h11:15
Camions. 13a etapa
1r Stacey-Serge-Van der Vaet (Man)
2h06:08
2n Versluis-Pronk-Klein (Man)
a 1:45
3r Nikolaev-Iakovlev-Ribakov (Kamaz)
a 2:08
4t Kolomy-Kilian-Kilian (Tatra)
a 2:52
5è Mardeev-Beliaev-Svistunov (Kamaz)
a 3:13
6è Villagra-Pérez Companc-Memi (Iveco)
a 3:16
7è De Rooy-Torrallardona-Rodewald (Iveco)
a 5:56
17è Vila-Colomé-Torres (Iveco)
a 22:05
34è Juvanteny-Criado (Man)
a 2h57:08
Camions. General
1r De Rooy-Torrallardona-Rodewald (Iveco)
44h42:03
2n Mardeev-Beliaev-Svistunov (Kamaz)
a 1h10:27
3r Villagra-Pérez Companc-Memi (Iveco)
a 1:40:35
4t Stacey-Serge-Van der Vaet (Man)
a 2h23:01
5è Van Genutgen-Van Limpt-Van Eerd (Iveco)
a 2h30:59
6è De Baas-Roseink-De Graaff (Renault)
a 3h04_07
7è Nikolaev-Iakovlev-Ribakov (Kamaz)
a 3h39:23
8è Valtr-Kalina-Stross (Tatra)
a 3h54:30
9è Versluis-Pronk-Klein (Man)
a 3h57:52
10è Vila-Colomé-Torres (Iveco)
a 4h55:04
30è Juvanteny-Criado (Man)
a 23h27:33
El meu últim repte era acumular tantes victòries en cotxe com en moto. I ja ho he fet. Ara no sé si em queda alguna motivació. És aviat per decidir què faré en el futur
Stéphane Peterhansel
Amb més navegació les coses haurien canviat. Abans de començar hauria firmat el 15è lloc, però crec que hauria pogut estar més amunt
Laia Sanz
Fa dos anys no m'ho hauria pensat. És increïble fer-ho al segon intent i ser el primer australià. He atacat, he conservat i he navegat bé
Toby Price
En el rànquing de les meves victòries, aquesta estarà en el top 3. Sempre havia somiat guanyar amb un fabricant francès
Stéphane Peterhansel
8
dels 16 primers
en motos són debutants: Benavides, Meo, Van Beveren, Brabec, Monleon, Metge, Cerutti i Cervantes.
93%
dels pilots catalans
que van prendre la sortida han arribat a la meta. Dels 15, únicament Joan Pedrero va haver d'abandonar.
58,6%
dels equips
que van arrencar el 2 de gener han completat el recorregut. Els més fiables, els pilots de motos (61,7% a meta).
108
quilos
pesen els 12 trofeus amb el rostre tuareg de campió del Dakar que té Stéphane Peterhansel, sis en motos i sis en cotxes.
No ha estat un final fàcil, perquè els més ràpids sortien al darrere i hi ha hagut molt de trànsit. És una manera molt diferent de córrer
Gerard Farrés
Mai no sabrem què hauria passat sense l'enfangada. A tothom li passen coses, però allò va ser en una etapa fàcil i fa ràbia
Nani Roma

Gerard Farrés, el millor català l'any dels debutants

Entre els equips privats, l'Himoinsa ha tocat la glòria. Ha portat totes les motos a la meta i ha situat Gerard Farrés (a la imatge, a l'esquerra d'Ivan Cervantes) vuitè, el seu segon millor resultat en el Dakar. Tots els catalans menys Joan Pedrero han arribat a la meta. Entre els debutants, menció d'honor per a Armand Monleon. No és fàcil debutar amb un top 10 sense ser cent per cent oficial, però el guanyador de la Ruta de la Seda ha fet una cursa impecable, de menys a més, i ha assimilat els consells del seu amic Jordi Viladoms, que ha viscut un Dakar per oblidar ara que tenia l'oportunitat de guanyar estatus a KTM. Ahir va rematar amb mitja hora perduda una cursa marcada per la febre que ha tingut. També ha acabat amb febre –i un esquinç a la clavícula producte de la caiguda de dijous– Laia Sanz, que ahir, juntament amb Ivan Cervantes, va guanyar una posició en detriment de Jordi Viladoms. L'excampió del món d'enduro ha competit amb molt criteri i és un valor de futur. Com l'osonenc Marc Solà, que tampoc ha fallat cap dia. Rosa Romero –ben guiada per Dani Oliveras– s'ha tornat a plantar a la meta, igual com Enric Martí, que s'ha tret l'espina del seu abandonament de fa dos anys per deshidratació.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)