La remullada global
un èxit que
té el risc de frivolitzar
la campanya
Les gravacions se succeeixen des de fa setmanes per les xarxes socials. Centenars de personalitats reconegudes mundialment, moltes de les quals esportistes, es llancen al damunt un cubell d'aigua glaçada i repten tres personalitats més a repetir l'acció. La iniciativa ja s'ha convertit en un fenomen viral. Messi, Neymar, Piqué, Iniesta, Cristiano Ronaldo, Marc Márquez, Rafa Nadal, Lebron James, Michael Jordan...; la llista d'estrelles de l'esport que s'han afegit a l'Ice bucket challenge és ja inacabable i ha contribuït que la campanya per donar a conèixer l'esclerosi lateral amiotròfica (ELA), una malaltia degenerativa encara sense curació, sigui tot un èxit, com a mínim mediàtic. Tot neix amb l'objectiu de conscienciar la societat d'aquesta cruel malaltia, que va paralitzant els músculs de qui la pateix, i recaptar fons per a la investigació amb una aportació de 10 euros per completar el desafiament. Als Estats Units, l'associació que agrupa i dóna suport als malalts d'ELA ha obtingut milions de dòlars gràcies a les donacions, mentre que en l'àmbit de l'Estat espanyol, segons les notícies difoses els últims dies, l'increment ha estat molt més limitat comparat amb la difusió.
La campanya té arrels ben lligades amb l'esport. De fet, qui va fer el primer pas de la iniciativa van ser els familiars i amics de Peter Frates, un jugador universitari de beisbol al qual van diagnosticar ELA fa un parell d'anys. Tots ells es van aplegar a la plaça Copley, a Boston, per iniciar un repte que s'ha anat estenent fins a fer-se global, impulsat per referents del món de l'esport i l'espectacle. Es tracta d'una bona causa, que encaixa amb els tradicionals valors solidaris de l'esport, tot i que per les dimensions que ha adquirit corre el risc de transformar-se en un joc que vagi esmorteint l'esperit de conscienciació original. El component lúdic que suposa veure grans actors i actrius de cinema, cantants i esportistes llançant-se un cubell d'aigua freda per sobre del cap pot conduir a frivolitzar en excés la iniciativa que, no ho oblidem, persegueix incrementar els recursos econòmics per a la investigació de l'ELA.
L'efervescència de campanyes similars també acostuma a ser tan gran com la velocitat a l'hora de deixar de ser tendència mundial. En aquest sentit, em ve al cap un altre fenomen viral: el dels plàtans contra el racisme.
Sembla que hagi passat més temps, però tot just fa quatre mesos, durant el Vila-real-Barça de la passada lliga al Madrigal, un energumen va llançar un plàtan a Dani Alves quan aquest es disposava a llançar un córner. El lateral brasiler va respondre agafant el plàtan i fent-hi una queixalada abans de fer el llançament. Un gest sorprenent, de clar desafiament contra el racisme, i que va córrer com l'escuma pels mitjans de comunicació i les xarxes socials. Esportistes de totes les disciplines, així com personalitats relacionades amb l'espectacle, es van apuntar a la moda d'aparèixer en fotografies i vídeos menjant-se un plàtan. En aquest cas, la iniciativa va ser improvisada, sense cap campanya al darrere. Una altra demostració del poder que han adquirit les xarxes socials, que de ben segur no trigaran a donar volada a una nova iniciativa.