Aventura amb accent català
Falten 56 dies per Cap d'Any, com sempre una data assenyalada per a sopars multitudinaris i trobades festives amb familiars i amics. Aquest mateix dia, però, mentre les dotze campanades i el tradicional raïm marquen el ritme de la nit, cinc catalans passaran la vetllada a bord dels impressionants vaixells de la classe Imoca 60 que participen en la Barcelona Word Race, la regata de dos tripulants al voltant del món sense escales amb sortida i arribada a la capital catalana. La del 2014/15 és la tercera edició de la cita i ja afronta els últims preparatius abans de salpar. Per endavant tindran unes 24.000 milles (38.624 km) que els més ràpids completaran en aproximadament tres mesos. Es tracta, doncs, d'un desafiament que, més enllà del vessant competitiu, té un marcat sentit d'aventura, que comença molts temps abans d'iniciar la regata amb la complexa recerca de patrocinadors.
Aquestes gestions han permès que Anna Corbella, Gerard Marín (GAES Centres Auditius), Guillermo Altadill (Neutrogena), Aleix Gelabert i Dídac Costa (One Planet, One Ocean & Pharmaton) siguin els cinc navegants catalans embarcats en la BWR 2014/15, als quals s'afegeix per afinitat l'alacantí resident a Barcelona Pepe Ribes (Hugo Boss). Una nodrida representació que reflecteix l'impuls que ha suposat la regata –organitzada per la Fundació Navegació Oceànica Barcelona (FNOB)– per als navegants de casa nostra. De fet, en la primera edició (2007/2008) els catalans embarcats en la cita es van limitar a Albert Bargués i Guillermo Altadill. Dos anys més tard, coincidint amb la segona edició (2010/11), l'esforç per fomentar la participació va fer créixer de manera considerable la presència de catalans fins a sis: Àlex Pella, Anna Corbella, Gerard Marín, Jaume Mumbrú, Cali Sanmartí i Bruno García. Aquesta segona edició, que va tenir ni més ni menys que 14 embarcacions inscrites, també va portar una gran fita personal per a Corbella –i en general per a la vela catalana– en ser la primera navegant del país que va fer la volta al món en regata, llavors acompanyada per Dee Caffari.
Tot i l'evident pas endavant que s'ha fet a casa nostra durant els darrers anys, la vela oceànica segueix tenint en França i el nord d'Europa el seu gran focus. El seguiment al país veí de les regates d'altura està molt estès, i alguns navegants, com ara Éric Tabarly i Michel Desjoyeaux, formen part dels seus referents dins la frontera de l'esport i l'aventura. En aquest context, encara ens queda un bon trajecte, però s'ha avançat a pesar que la conjuntura econòmica ha dificultat que fos a més velocitat. De fet, en la tercera edició de la BWR el número de vaixells inscrits s'ha reduït respecte a dos anys enrere, però s'ha aconseguit arribar fins als vuit. I més enllà de la lluita pel primer lloc, ser a la línia de sortida ja suposa el principal èxit per a tots ells.
Sens dubte, el desafiament personal que suposa circumnavegar el planeta és un dels grans atractius d'aquest tipus de regata a l'hora d'acostar-la al gran públic, desconeixedor de la disciplina. La infinitat de moments de superació que implica l'aventura és un gran l'element bàsic per enganxar aquesta majoria des del moment de la sortida. Unes peripècies que l'organització de la BWR s'encarrega de transmetre puntualment per diversos mitjans –principalment el lloc web oficial– amb l'objectiu de compartir el repte.