Bentornat Primoz Roglic
Ciclisme. Amb Vingegaard de baixa, l’eslovè campió el 2023 és el pal de paller de la 104a Volta a Catalunya que arrenca avui a Sant Feliu de Guíxols
La baixa per lesió arran d’una caiguda en la París-Niça de l’astre noruec bicampió del Tour Jonas Vingegaard ha trastocat, evidentment, els plans de l’organització de la 104a Volta a Catalunya. Però, malgrat la seva absència, la cursa pel país, que juga fort altre cop amb tres etapes de muntanya, tindrà un cartell de luxe liderat per Primoz Roglic, campió el 2023 en un edició ultradisputada en què va batre el belga Remco Evenepoel. L’eslovè, quatre cops campió de la Vuelta i una del Giro, serà el pal de paller mediàtic amb el permís d’e dos exvencedors més –Adam Yates (2021) i Nairo Quintana (2016)– i d’altres gran corredors com ara Mikel Landa, Egan Bernal, Richard Carapaz, Sergio Higuita Juan Ayuso i Enric Mas. Per quarta vegada seguida, la cursa arrenca avui amb una etapa de 178,6 quilòmetres amb sortida i arribada a Sant Feliu de Guíxols, amb un recorregut per la Costa Brava i el massís de les Gavarres. La sortida s’escenifica al Club Nàutic i l’arribada a l’explosiva carretera de Girona.
La segona etapa, amb sortida des de Banyoles, s’acabarà a Figueres, que torna a ser seu de la cursa catalana 56 anys després. Ho farà amb una etapa de 177,3 quilòmetres propícia per als homes ràpids. Amb sortida des de Viladecans The Style Outlets, quatre ports de muntanya i fins a 5.000 metres de desnivell positiu acumulat, la muntanya farà una gran estrena amb arribada a la Molina, port de primera categoria. El coll d’Estenalles, el coll de la Batallola i especialment l’interminable coll de la Creueta (especial) sumaran desgast al primer test entre els grans candidats.
La quarta etapa viurà una novetat rellevant amb el retorn a Montserrat, 30 anys després. En la celebració del seu mil·lenari, l’emblemàtic cim torna a la Volta com a final d’una jornada de 188,7 quilòmetres amb sortida a Sant Vicenç de Castellet, una de les dues seus inèdites de l’edició, i el turó del Puig d’únic port puntuable.
Les quatre comarques ebrenques formaran part del recorregut d’una etapa de 172 quilòmetres amb sortida a Paüls, segona seu inèdita, i final a Amposta. Berga serà la sortida d’una etapa de 159 quilòmetres que tornarà a posar a prova els ciclistes amb quatre ports puntuables i arribada en altura al cim de Queralt, on l’any passat Tadej Pogacar va culminar la seva exhibició. La cursa s’acabarà a Barcelona, que no ha fallat mai i que tornarà a acollir la sortida i arribada d’una etapa final que s’acabarà amb sis voltes al circuit de Montjuïc i el seu alt del Castell. L’etapa s’ha hagut de retallar de 136 a 88 km perquè el Barça-Girona de futbol es juga a les 16.15 h.
Cinc catalans liderats per Soler
La referència catalana de la darrera dècada, el vilanoví Marc Soler (1993), tercer el 2017, cinquè el 2018 i quart el 2023, tornarà a il·lusionar els aficionats de casa amb la seva presència amb l’equip UAE Team Emirates, per què, l’octubre passat, va renovar fins el 2027 atès el seu rendiment. Soler, que es va unir al conjunt dels Emirats el 2022 i ha estat un gregari de luxe de l’estrella eslovena Tadej Pogacar, ha estat quatre cops el millor català de la cursa, les dues darreres consecutives. Els altres catalans del pilot són el terrassenc Antoni Pedrero (Movistar), el lleidatà Jan Castellón i el ciclista d’Ullastrell Abel Balderstone (Caja Rural) i el de Sant Quirze del Vallès Pau Miquel Delgado (Kern Pharma). El pilot està format per 168 ciclistes de 24 equips, amb la flor i nata del ciclisme mundial per afronta la tercera prova més antiga del calendari internacional rere el Tour de França i el Giro d’Itàlia.