Dakar

Edga Canet

8è EN EL DAKAR de motos i venceDoR de raL·li 2

“M’he sorprès a mi mateix”

“És molt difícil aconseguir-ho i és molt fàcil dir-ho; la veritat és que han estat moltíssimes hores i un cop ets allà costa molt”

“L’Edgar que va començar el Dakar i el que va acabar crec que són diferents”

Amb només 19 anys Edgar Canet va ser la revelació del Dakar en el seu debut en la competició. Des del pròleg va demostrar que podia estar entre els millors i ho va fer etapa rere etapa. El seu vuitè lloc en la general de motos, la seva primera posició en la seva categoria ral·li 2 i el segon lloc en la setena etapa van ser grans resultats que van sorprendre el mateix protagonista.

Va ser la revelació i va sorprendre tothom. Per a vostè el resultat també va ser inesperat?
Jo sabia que ho podíem fer bé després d’un ral·li del Marroc que havia anat bastant bé, però m’he sorprès a mi mateix. Crec que ha sortit un resultat millor de l’esperat. O sigui molt, molt content de com va anar.
Vuitè de la general, primer en ral·li 2, segon en una etapa, tercer en el pròleg, aviat és dit, però devia costar molt.
És molt difícil aconseguir-ho, ara miro enrere i dic “és molt fàcil dir-ho”, però la veritat és que han estat moltíssimes hores i un cop ets allà costa molt que et surtin les etapes bé, i que surti tot un ral·li rodó. O sigui, que ara toca gaudir-ho.
De tot el Dakar què l’ha deixat més satisfet?
M’ha deixat satisfet poder acabar, poder fer el màxim de quilòmetres possibles i tota l’experiència que m’he endut.
Quin va ser el millor moment en el Dakar?
Jo crec que el millor moment va ser quan vaig acabar el pròleg i vaig veure que estava dins la cursa i que havia començat tot. I, a més vaig fer tercer i va anar molt i molt bé. La veritat és que estava molt content de poder començar el pròleg d’aquesta manera.
I a partir d’aquí tot va anar cap amunt...
Sí, van venir moments durs en totes les etapes que hi va haver, però ho vaig poder gestionar bé, així que em sento molt satisfet.
La caiguda de la sisena etapa va ser el pitjor moment?
Sí, sí, sense cap dubte.
I un cop cau, pel seu cap devien passar moltes coses.
Sí, allà quan estàs a terra, ja no saps si estàs al cent per cent per poder continuar. Crec que et passen moltes coses pel cap, però vaig poder pujar a la moto i vaig poder continuar. Quan va passar una estona vaig veure que havia quedat tot en un cop, en un ensurt. Però és clar, quan caus a les vuit del matí, a dos graus, amb el fred que fa i tot, t’emportes un bon ensurt.
Devia ser un moment de preocupació per si la moto s’havia espatllat.
La moto per sort no tenia res més que alguna rascada i jo també, o sigui, que va quedar tot en un ensurt. Però podia haver estat més gran.
Va superar perfectament la caiguda, i l’endemà va fer el segon lloc d’etapa, un gran resultat.
El dia després va ser la millor etapa. Vaig ser segon i n’estic superorgullós, encara no m’ho crec. Va ser la millor etapa que he fet.
Com és el canvi de caure i l’endemà fer segon?
Cada dia és una cursa nova. Al Dakar cada etapa és una cursa. Sortia una mica enrere l’endemà de la caiguda i tenia alguna rodera més del normal a terra, i això et dona una mica d’empenta.
Els que surten enrere van trobant les roderes dels de davant. Això de veritat ajuda?
Es nota, es nota una mica; no és una gran avantatge, però es nota. I quan tens algun dubte pots validar-ho més fàcil mirant el terra i les roderes que han deixat els altres.
Essent tan jove, el suport de la família ha estat molt important?
Sí, és molt important. El meu pare va poder venir al Dakar i va estar les dues setmanes amb mi, i va patir com mai, i la meva mare i els meus avis ho han viscut des d’aquí, des de la Garriga, o sigui que també deuen haver patit moltíssim.
I el suport de Nani Roma, una mica qui el va descobrir, també va ser important. Li ha donat molts consells?
Sí, en Nani també, i a més va poder guanyar una etapa en cotxes així que molt content per ell. Tant en Nani com Jordi Viladoms m’han donat molts consells, els he escoltat moltíssim i he d’estar molt agraït per tota l’ajuda que he rebut i tots els consells que m’han donat.
Ve d’una família vinculada a les motos, i des de petit està entre elles.
Sí, el meu avi corria en motos, el meu pare ho feia com a hobby i jo i el meu germà vam començar des de petits, o sigui que des de petit ja he començat en motocròs.
Feia motocròs i tenia bon nivell. Com va ser canviar als raid?
Va ser un pas bèstia. Jo vaig córrer en motocròs fins a l’any 2023 i a finals d’any, quan em vaig poder treure el carnet de conduir per l’edat, vaig decidir anar a provar una cursa de ral·li raid ja que sempre m’havia agradat molt. Un cop vaig tornar del Mil Dunes al Marroc vaig parlar amb els meus pares i dir que la meva carrera esportiva volia anar cap al ral·li raid, i així va ser aquest 2024. Des del gener fins al desembre no hem parat d’entrenar-nos i fer les màximes curses i arribar al més ben preparat possible al Dakar.
L’objectiu a llarg o mitjà termini serà guanyar el Dakar en motos?
Sí, aquest és l’objectiu a mitjà llarg termini.
Per aconseguir-ho encara ha de millorar força coses?
Moltes, fa falta moltíssim treball, calen moltíssimes curses, aprendre moltíssim de tot arreu, però crec que estem fent el camí correcte. Crec que estem anant per on toca, estic gaudint molt anant amb moto, que és el que importa. Així que a veure com em va tot això i veurem quan arriba, però segur que ho intentaré.
L’Edgar Canet que va sortir en el pròleg i l’Edgar Canet que va arribar a la meta són molt diferents?
Sí, sí, l’Edgar que va acabar el Dakar jo crec que és un altre. Si quan vaig acabar el Dakar pogués començar des del principi, moltíssims errors que vaig cometre no els hauria comès i moltíssimes coses ja les hauria après, o sigui que ara estic amb ganes d’arribar al Dakar de l’any que ve per demostrar tot el que he après.
Què va trobar més complicat, la navegació, les dunes, les etapes marató sense assistència?
Tot, tot és molt complicat, no hi ha res que no diguis aquí la pots vessar. Però per mi les etapes de tanta pedra i de dunes sí que es van fer llargues.
No sé si preguntar què va ser més fàcil, perquè no hi deu haver res fàcil en el Dakar.
El més fàcil va ser en acabar, pujar al podi. Jo crec que això va ser el més fàcil de tot.
Tota aquesta aventura del Dakar ha anat molt ràpida. Com ho està vivint i assimilant ara que han passat uns dies?
Ho estic vivint i assimilant bastant bé, encara tinc una mica de ressaca del Dakar, encara m’he de recuperar, però ja he començat a entrenar-me al gimnàs. No hi ha gaire temps per descansar.
Per aquest 2025 quina és la idea, fer el mundial de raids?
Si és possible sí, encara no ho sabem si el podrem fer tot, però l’objectiu és aquest, fer tot el mundial per arribar al més ben preparats possible al Dakar del 2026.
Ha fet el salt al raid i s’hi dedica completament, o tornarà al motocròs?
No, ara ja estic centrat al cent per cent en les competicions de ral·li raid.
Va tenir un greu accident fa uns anys fent motocròs. Com va influir en vostè?
Són coses que passen. Fent motocròs fa quatre anys em vaig trencar cinc vèrtebres, i vaig passar per tres operacions. La recuperació va ser llarga però va anar molt bé i em vaig poder recuperar al cent per cent . He pogut tornar a anar en moto i tornar a competir. Són experiències que m’emporto i crec que això també m’ajuda a ser conscient de tot el que estic aconseguint i també a ser conscient del que em pot passar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)