Fórmula 1

Vettel fa pujar el termòmetre

L'alemany s'escapa en la sortida i obté el seu primer triomf amb volta ràpida inclosa

Vettel és el quart guanyador i el quart líder en quatre curses

El doble podi de Lotus fa pensar que encara hi haurà més vencedors

La F-1 arribarà al Circuit de Catalunya amb una igualtat, una imprevisibilitat i una emoció que faran del gran premi de casa nostra una cita imprescindible per una llista llarguíssima de raons. En síntesi: quatre curses disputades, quatre pilots guanyadors, quatre monoplaces guanyadors, quatre líders. I el cercle encara no s'ha tancat, perquè a part de la tornada de Vettel –posició preferent, victòria i volta ràpida– i Red Bull en el primer pla, el podi de Kimi Räikkönen i Romain Grosjean és símptoma que amb un Lotus també es pot aspirar a tot.

Com va passar amb Button i Alonso, el triomf de Vettel el situa líder del campionat. Red Bull ha fet un pas endavant important, sembla que a conseqüència d'uns apèndixs aerodinàmics situats en la zona dels escapaments que van instal·lar just abans de la qualificació de dissabte. Seran imitats.

A Xangai els tres primers (Rosberg, Button i Hamilton) anaven propulsats per motors Mercedes. Ahir, els quatre primers equipaven motors Renault que van treure profit del seu parell a baixes voltes per proporcionar tracció als Red Bull, però sobretot als Lotus, que, a més, va demostrar que no maltracta els pneumàtics ni en el cas d'un pilot tan agressiu com Räikkönen, que, a més, va haver de pilotar sense contemplacions des del principi (sortia onzè). El dubte de si en determinats moments Vettel va gestionar l'avantatge és real, però, sobre la competitivitat dels cotxes anglesos, no n'hi ha cap. Ja ho eren, però no ho havien traduït en resultats.

McLaren, amb la llufa

El vuitè lloc de Lewis Hamilton és un balanç pobre per a McLaren, que liderava les classificacions. Però havent perdut segons en dos pit-stop –sempre amb la roda posterior esquerra–, el resultat de l'exlíder es dóna per bo, tot i que sorprèn la facilitat amb la qual el van devorar els Lotus. Jenson Button va fer un zero perquè quan volia el setè lloc de Di Resta va punxar un pneumàtic –un fragment d'un aleró seu– i tot seguit va haver de plegar amb els escapaments i el diferencial avariats.

El guanyador de Xangai, Nico Rosberg, no va sortir bé; sempre va ser dels primers a canviar pneumàtics i no va treure profit del joc extra de tous que s'havia guardat. Però els Mercedes no estaven al nivell dels Red Bull ni dels Renault. Schumacher, que havia sortit del fons de la graella perquè li van canviar la caixa de canvis, va remuntar fins a l'onzè lloc, però a partir d'aquí, cap cotxe era inferior. Al final va puntuar per la retirada de Button.

Ferrari fa el que pot

Dos pilots van plantejar la cursa a dues aturades, Paul Di Resta i Kamui Kobayashi. Si bé el de Force India se'n va sortir –cedint algun lloc al final però amb un bon botí (sisè)–, el japonès de Sauber va haver de claudicar i fer un tercer canvi que li va arruïnar la cursa. Di Resta va ser capaç de resistir l'empenta final de Fernando Alonso, que, tot i que a mitja cursa va ser amenaçat fins i tot per Felipe Massa, va tornar a esprémer al màxim un Ferrari que necessita canvis. Com a mínim, Massa va poder estrenar el caseller de punts.

Els Williams, protagonistes a Sepang i Xangai, no van acabar la cursa, però ni Maldonado ni Senna van estar mai en condicions de lluitar per res. Ferrari necessita canvis, i Toro Rosso i HRT, també. De la Rosa i Karthikeyan van tornar a ser els últims que van creuar la meta i, si bé en qualificació es poden barallar amb els Marussia, queda clar que en cursa encara no.

LA PEL·LÍCULA DE LA CURSA

Sortida. Vettel s'escapa de seguida; Alonso salta al 5è lloc; Massa, al 8è, i Räikkönen i Schumacher guanyen posicions. Rosberg cau al 8è lloc i Ricciardo, que sortia 6è, s'enfonsa per una topada. Punxada de Kovalainen.
Volta 1. Vettel ja té 2.2 segons de marge. Darrere Vettel roden Hamilton, Webber, Grosjean, Alonso, Button, Räikkönen i Massa. Volta 4. Grosjean se situa tercer i Räikkönen ja és setè. Volta 6. Vettel supera per sis segons el segon, Hamilton. Volta 7. Grosjean avança Hamilton (2n) i Räikkönen fa el mateix amb Button (6è). Voltes 9. Räikkönen avança Alonso (5è). Voltes 9 a 15. ‘Pit-stop' de Massa, Button, Rosberg (9), Hamilton, Webber, Alonso (10), Grosjean (11), Vettel, Räikkönen (12) i Di Resta (15), que anirà a dues aturades. Només Rosberg i Räikkönen posen el tou. Hamilton perd vuit segons. Grosjean retalla l'avantatge de Vettel abans de canviar els pneumàtics. Button supera Alonso (v.13) i se situa setè i Räikkönen avança Webber i és cinquè. Hamilton supera Alonso (v.14) i l'asturià és novè.
Volta 24. Räikkönen (amb tou) passa Grosjean (2n). Voltes 23 a 26. Segon ‘pit-stop' dels capdavanters excepte Di Resta. Tothom posa dur, excepte Massa, Alonso i Webber.
Volta 34. Räikkönen retalla i ja és a 6 dècimes de Vettel. Segon ‘pit-stop' de Di Resta, que era cinquè. Voltes 37 a 41. Tercer ‘pit-stop' dels que van a tres aturades. Hamilton torna a perdre temps. Vettel i Räikkönen entren junts, però a Red Bull són més eficients. Volta 42. Volta ràpida de Vettel, que s'escapa de nou. Grosjean, a 3.4 de Räikkönen. Webber és 4t i Di Resta, 5è.
Després de quatre curses, ser a només deu punts del líder és un petit miracle
Fernando Alonso
FERRARI
Pensava que em costaria més temps pujar al podi. Podem estar satisfets
Romain Grosjean
LOTUS-RENAULT
Volia guanyar, és clar, però malgrat tot estic molt satisfet per l'equip
Kimi Räikkönen
LOTUS-RENAULT
He tingut una oportunitat de passar Vettel, però he triat el costat dolent. Després ja ha estat massa tard
Volta 52. Rosberg passa Di Resta (sense rodes) i és quart. Button vol fer el mateix i Hamilton (9è) pressiona Alonso. Volta 54. Punxada de Button, que plegarà dues voltes més tard.

Per oblidar

Les circumstàncies socials que han envoltat el GP i l'alineament d'Ecclestone amb el règim local; Todt també hi era per fer-los costat

Per emmarcar

Kimi Räikkönen i Romain Grosjean van fer pujar els Lotus al podi i en molts moments de la cursa van ser tan o més ràpids que els Red Bull

Sense incidents remarcables

Enmig d'un desplegament discret en les formes però espectacular en efectius, el gran premi va discórrer sense cap alteració. Al final, això sí, un grup reduït de manifestants va aconseguir desplegar pancartes de protesta en la zona comercial, fora del recinte esportiu estricte i de l'abast de les càmeres de televisió. En pocs instants van ser envoltats per policies uniformats i de paisà i van ser reduïts i introduïts en vehicles policials. Es temia algun tipus de boicot durant la cursa, que es va disputar amb una presència de públic molt escassa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)