“Puc estar al davant entre els nois”
Al final del que tal vegada ha estat “el millor any” quant a resultats –als títols de trial i enduro femení s'hi han d'afegir tres medalles d'or en els X-Games–, Laia Sanz afronta el quart Dakar “molt animada”, i amb la filosofia de la cursa ben interioritzada. “L'objectiu és fer un bon resultat en la general [entre els 30 primers], no pas buscar resultats parcials d'etapa”, explica.
L'any passat va impressionar amb un dotzè lloc escratx en una etapa –“jo mateixa em vaig sorprendre”–, però també va patir el que és un Dakar quan va trencar el motor de la moto i la van haver de remolcar. “És bo viure aquesta faceta de la cursa”, diu, perquè dels problemes també se n'aprèn.
I la pilot de KH-7 sap que encara li falta experiència. “He aprés força ràpid tot el tema de navegació, però el Dakar és l'únic raid que faig, és una cursa molt llarga, i qualsevol errada et pot deixar fora”, raona. “Sempre preparo el Dakar amb poc temps, després dels mundials, i em queda molt per aprendre”, hi insisteix.
Una moto ‘pota negra'
Tot i això, el trofeu femení del Dakar se li ha quedat petit (l'ha guanyat en les tres participacions anteriors). “Ja no m'hi fixo [en la categoria femenina]: sé que puc estar al davant entre els nois”, afirma sense vacil·lar, conscient que això implica guanyar entre les noies.
Per fer-ho, Sanz disposa d'una Honda de fàbrica, “una gran moto”. “Mai havia tingut una moto així”, assegura. “L'he provat poc, però és una moto feta per al Dakar, molt lleugera, potent i estable; un conjunt molt bo.” Dins de l'equip oficial HRC hi corre el castellonenc Joan Barreda. “Aniré a entrenar algun dia amb ell, i segur que m'ajuda”, diu la Laia, que després de dos Dakar amb Gas Gas torna a agafar el manillar d'una Honda, la seva marca. “He estat vuit anys a Montesa-Honda. La gent és diferent, però la manera de treballar és la mateixa”, explica.
Pel que fa a l'edició d'enguany, Sanz reconeix que serà un Dakar “més dur, perquè hi ha dues etapes marató [sense assistència]”. A més, el fet que en cinc etapes les motos facin un recorregut diferent que els cotxes és un senyal afegit de duresa. “Sospito que a les motos ens faran passar per llocs tècnics i complicats; serà un Dakar molt selectiu”, conclou.