Opinió

Els grans constructors i el Dakar

Les marques de cotxes acabaran girant l'esquena
a la prova
si guanyen els buguis

Vista l'etapa d'ahir, és probable que el Dakar l'acabi guanyant el de sempre, Peterhansel. Però alguna cosa ha canviat. Els cotxes convencionals, els prototips 4x4 dels grans equips de tota la vida –ara mateix Mini i Toyota, i abans Mitsubishi, BMW o Citroën– han vist com la competència dels buguis de dues rodes motrius és cada cop més forta i que aquests cotxes, si són fiables, estan en condicions de guanyar sempre que tinguin un equip ben organitzat i ben dotat. Al Attiyah ho ha demostrat amb un cotxe construït en pocs mesos, però els SMG també han guanyat etapes. Dels deu primers en la jornada de descans, la meitat pilotaven aquests cotxes, caracteritzats per un motor amb menys restriccions, un recorregut de suspensions que gairebé triplica el dels 4x4 –clau per superar el mal terreny a tota velocitat– i un sistema per inflar i desinflar les rodes en marxa que els permet passar les dunes sense haver-se d'aturar a baixar la pressió dels pneumàtics.

Està bé igualar les possibilitats de tothom perquè la cursa acaba sent més oberta i atractiva. Però el Dakar ha de saber cap on va. Ja fa temps que els buguis són tan competitius que proliferen en massa. A més, són més barats de construir, no necessiten tanta tecnologia ni sofisticació electrònica. Mini (propietat de BMW), o Mitsubishi, o Toyota, o qualsevol gran fabricant podria construir un cotxe d'aquesta categoria i vestir-lo amb una carrosseria similar a l'actual, de manera que el públic no entès ni se n'assabentés. Probablement el farien millor i més competitiu que els constructors artesanals, però els seus departaments de màrqueting no podrien treure partit publicitari d'uns cotxes que tecnològicament no tindrien res a veure amb els seus 4x4 de carrer (el Mini, com a mínim, va propulsat pel mateix motor dièsel biturbo que alguns X5 i X6). Si ASO persisteix a potenciar els buguis, es trobarà que els pocs grans fabricants que té giraran l'esquena a la prova. És la seva decisió, però convertir el Dakar en una cursa sense equips oficials no és una evolució. Més aviat una involució.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)