El dit al cul d'Amèrica
Que aquesta copa Amèrica no afegirà res de rellevant a la història del futbol llevat d'un campió més al palmarès és un fet difícil d'evitar en els dos partits que resten de competició. També sembla inevitable que entre els highlights de la cita clau del futbol sud-americà hi haurà més fets i imatges poc esportives i menys edificants que no pas gols o partits de videoteca. No hi faltarà la picabaralla que condueix a l'expulsió de Neymar en el Brasil-Colòmbia, ni el dit de Jara al cul d'un Cavani expulsat durant el Xile-Uruguai, ni la denúncia xilena a un grapat de jugadors de l'Uruguai pel seu comportament en aquest partit, ni el Ferrari destrossat pel xilè Arturo Vidal, que continua jugant el torneig després d'estavellar-se triplicant la taxa d'alcoholèmia. Fins i tot el selfie del jamaicà Brown amb Messi a la gespa tindrà més protagonisme que els gols del millor jugador del món. La realitat és que el futbol deixarà poques notícies. Hi ha dades que potser no són definitives, però ajuden a entendre el context. Per exemple, que tres dels quatre semifinalistes liderin la classificació de targetes (el Paraguai i el Perú, 12, i l'Argentina, 10), o que els gols que marquen no arribin ni a la meitat de les amonestacions, o les vint puntades i provocacions que rep Neymar dels jugadors colombians abans de caure en la cinquena expulsió de la seva carrera. No és normal que Messi no marqui ni un gol en cinc partits, però sí que és normal que rebi set o vuit faltes i un parell de placatges en cada partit. És això el que vol la Conmebol de la seva competició estrella? Ja s'ho faran, oi? Però alguns mals són compartits. En general es castiga molt la reacció espontània i molt poc o gens la provocació premeditada. En general, quatre puntades de peu de la mateixa bota al mateix turmell poden rebre el mateix càstig que una puntada de peu a la inversa o que una mà involuntària del davanter. En general, està pitjor vist un driblatge inhabitual amb el partit decidit que diversos jugadors escridassant i amenaçant l'artista. Fem-nos-ho mirar.